Rozcestník

Jsme onlineZavolejte:
Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Vyplatí se příplatek za ekologické balení? Názory tří e-shopů

Autorem je Tomáš dne 4. 2. 2025

Zeptali jsme se e-shopů Youngprimitive, Notino a Grizly na jejich zkušenosti s implementací i na to, kolik zákazníků ekologické balení za příplatek využívá. 

Dnešní zákazníci kladou na e-shopy vyšší nároky než kdy dřív. Udržitelnost a ekologický přístup hrají důležitou roli v jejich nákupních rozhodnutích. 

Pobavili jsme se o tom s ředitelem logistiky v Notinu, Tomášem Hoferem, s šéfem marketingu v oříškovém e-shopu Grizly Petrem Miklíkem a majitelem módního e-shopu Youngprimitive

V článku získáte přehled o skutečných úvahách e-shopů – přínosech eko-balení za příplatek, ochotě zákazníků investovat do udržitelnosti a o tom, jak firmy zvládají praktické výzvy při zavádění tohoto řešení.

Jdeme na to.

Příplatek za udržitelnost: Proč se do něj e-shopy vůbec pouští?

Shodují se na jednom – chtějí být udržitelnější a zároveň vyjít vstříc poptávce zákazníků, kteří jsou na ekologii citliví.

Filip Urban z e-shopu Youngprimitive říká: „Ekologické balení nabízíme už tři roky. Důvodem byl rostoucí objem balíků a snaha udělat něco pro přírodu.

Podobně to vidí i Petr Miklík z Grizly, který zdůrazňuje, že pro jejich cílovou skupinu je zelený přístup důležitý: „Několik zákazníků si tuto možnost vyloženě přálo a průzkumem jsme zjistili, že je tato možnost balení pro určitou cílovou skupinu našich zákazníků stěžejní.

Kolik zákazníků ekologické balení využívá?

Realita je taková, že podíl zákazníků, kteří volí ekologické balení, je spíše nižší. Například u Youngprimitive tvoří tito zákazníci asi 8 %. Grizly uvádí „nízké jednotky procent“, ale při jejich objemu objednávek je to pořád zajímavé číslo. 

Notino pozoruje rozdíly podle regionů: „Zákazníci ze západních zemí tuto možnost využívají více než ti z východních,“ uvádí šéf logistiky, Tomáš Hofer.

Existují zákazníci, kteří si na základě možnosti ekologického balení vybírají, kde nakoupí. I přes logistické nároky to proto považujeme za důležitou službu.“ – Petr Miklík, Grizly

A jak takové eko balení může vypadat? E-shopy často používají recyklovaný papír, i když se v různých studiích udržitelnosti ukazuje, že recy plast může být udržitelnější než papír.

A jak e-shopy příplatkové eko-balení propagují?

I přestože je jakákoliv snaha o minimalizaci dopadu na přírodu obecně dobrý krok, přepálená propagace“ by mohla vašim snahám spíš uškodit. Podstatné je dát zákazníkovi na výběr v košíku, kde se bude většinou lámat chleba“.

Youngprimitive spoléhá na promo článek na webu a popis přímo u produktu. Grizly zase zmiňuje komunikaci na webu a v e-mailech. 

Naopak Notino se rozhodlo žádnou aktivní propagaci neprovádět a nechat volbu na zákazníkovi až v košíku.

Propagace eko-balení se může lišit. Některé e-shopy jako třeba Notino ji nabízejí jen jako volbu v košíku, jiní tuto možnost aktivně propagují například na blogu.

Cena ekologického balení: jak ji nastavit?

Do finálního výpočtu je vždy vhodné započítat všechny proměnné

Filip Urban z Youngprimitive například upozorňuje, že ekologické balení vyžaduje o něco více času: „Čeho jsme si všimli, je trošku vyšší časová náročnost ekologicky zabalené zásilky. Museli jsme upravit procesy ve skladu, aby to naši zaměstnanci zvládali efektivně.“ 

Petr Miklík z Grizly zase zdůrazňuje, že při výpočtu zohledňovali nejen materiál, ale i dopad na produktivitu: „Zavedli jsme manuál pro skladníky, aby věděli, jak má ekologická zásilka vypadat. 

A jak tedy cenu nastavit, aby byla pro zákazníky akceptovatelná a vám pokryla vyšší náklady?

Nejprve si spočítejte náklady na standardní balení, ty pak odečtěte od ceny eko-balení. Můžete k tomu použít jednoduchý výpočet: 

Cena balení = náklady na transportní obal (krabice, poštovní nebo plastová obálka aj.) + cena výplně + spotřebovaná lepicí páska (pokud ji použijete) + náklady práce skladníků.

Pokud si nevíte rady, jak spočítat cenu výplně, mrkněte do našeho článku “Co dávat do krabic? Velké srovnání výplní”, kde pod tabulkou najdete návod.

Výsledné náklady si pak porovnejte s vašimi konkurenty a podle toho výši příplatku upravte, aby nebyl příliš nízký nebo vysoký.

e-shop nabízející eko-balení

youngprimitive

Notino

Grizly

výše příplatku

+20 Kč

+25 Kč

+49 Kč

Ceny příplatků za eko-balení se pohybují v nízkých desítkách korun. Mohou se ale lišit podle sortimentu zboží.

Jak vidí budoucnost eko-balení za příplatek?

Zájem o ekologické balení je stabilní, ale nenarůstá. Miklík z Grizly upozorňuje, že v absolutním počtu zákazníků roste, i když procentuálně klesá. 

Notino naopak považuje ekologické balení za slepou uličku a směřuje k automatizaci a minimalizaci obalů.

Urban z Youngprimitive vidí ekologické balení jako službu pro konkrétní segment zákazníků, kteří jsou ochotni si za udržitelnost připlatit.

Automatizace a minimalizace obalů je budoucnost. Ekologické balení jako placená služba podle nás nemá perspektivu.“ – Tomáš Hofer, Notino

Máte tedy eko-balení za příplatek smysl? To záleží

Budoucnost ekologického balení za příplatek – zdá se – nemá nic jisté. A to, zda se vám její zavedení vyplatí, záleží na tom, jaké zboží prodáváte a kdo jsou vaši zákazníci. 

Menším e-shopům může například posloužit spíše k budování brandu, větším e-shopům pak zase jako potvrzení toho, že na přírodu myslí víc než konkurenti. 

A pokud vás napadlo, jak má takové správné eko balení vypadat, poslechněte si rozhovor s naší Míšou, která se o eko-balení rozpovídala ve videocastu na serveru Ecommerce Bridge.