Prázdný košík

Pět oblastí příprav na internetovou sezónu

Autorem je Petr dne 9. 11. 2017

Ve všech nákupních centrech brzy uslyšíme jeden vánoční hit za druhým. Blíží se sezóna a to platí i pro svět e-shopů. Rozdíl je jen v tom, že koledy uslyšíte z pohodlí domova.

Každoroční posezonní předsevzetí zní stejně: "Na příští sezónu se připravíme dřív”. Jenže pak si stejně uvědomíte, že ani letos to nebylo dostatečně brzo. Rozhodli jsme se proto jít s kůží na trh a prozradit vám naše zkušenosti. Ty jsme obohatili o tipy těch nejzkušenějších ze světa internetového prodeje, jako je například Shopify – jedna z největších platforem pro internetové obchody na světě.

1) Zajistěte dostupný a rychlý web za všech okolností

Podle průzkumu více než polovina zákazníků očekává, že se stránka načte do 2 vteřin. Nevyhrajete, když se zaměříte jen na to, aby váš e-shop "nespadl". Musí šlapat jako hodinky.

Je důležité, abyste i v sezóně zajistili maximálně komfortní nákup. Připravit se na zvýšenou zátěž stránek můžete se službami LoadFocus nebo Locust. Jak načítání stránky zpomalují obrázky vám zase okamžitě řekne stránka Website speed test. Zkrátka obrazovku offline světa váš zákazník vidět nechce a už vůbec ne pár dní před Vánocemi.

IMG_8333.jpg
Na nápor zákazníků buďte připraveni už před sezónou.

2) Pojistěte svoji logistiku

Větší objemy balíků způsobují přepravcům rok co rok velké problémy. Depa jsou přetížená, což pak vede k prodloužení dodací doby. Narůstá navíc počet ztracených nebo poškozených balíků. A to je všechno velký průšvih pro každý e-shop.

Proto si zajistěte alespoň dva různé dopravce s na sobě nezávislými depy a vozovými parky. Bude-li problém u dopravce A, můžete přesměrovat zásilky na dopravce B. A to třeba pouze pro jeden konkrétní region, kde se spolehlivost různých přepravců může významně lišit.

iTOP 0022.jpg
V sezóně to s přepravci bude komplikovanější. Buďte na to připraveni.

3) Udělejte si extra zásoby

Je sice hezké, že máte e-shop rychlý jako blesk a expedici zajišťuje spousta nablýskaných dodávek, ale co naplat, když máte hned zkraje sezóny sklad prázdný a další várka zboží je v nedohlednu.

Navíc musíte mít na paměti, že i chvilková nedostupnost některého z vašich "bestsellerů" bude v období mezi polovinou listopadu a koncem sezóny automaticky znamenat ztrátu zákazníků, protože většina z nich si v tomto období jednoduše nemůže dovolit čekat na naskladnění. To platí i u skalních fanoušků a stálých zákazníků.

Jak se předzásobit? Zásobování je individuální a velmi náročná disciplína. Pro úspěšné stanovení potřebných zásob je třeba zpracovat následující body:

  1. Statistika prodejů z loňské sezony – Co bylo hned vyprodané? Jaký očekáváte % růst na letošní sezónu?
  2. Trendy letošní sezony – O co je letos ve vašem odvětví velký zájem? O čem se mluví na sociálních sítích a v médiích?

Podle Paretova pravidla (nebo taky pravidla 80/20) nemusíte analyzovat 100 % vašeho sortimentu. Efektivnější je zaměřit se jen na 20 % nejprodávanějších produktů, kde budou mít vaše snahy největší dopad.

IMG_8321.jpg
Dostatečné skladové zásoby jsou klíčem k úspěšné sezóně.

Ještě než se rozhodnete zaplatit za velké vánoční zásoby, zkuste si promluvit s dodavateli a najít řešení, kdy neponesete celou “cashflow” tíhu sami. Můžete vyzkoušet tyto dva tipy:

  1. zavedení nebo prodloužení platby faktur na splatnost.
  2. odběr zboží formou konsignačního skladu, kdy platíte až za to, co skutečně prodáte.

4) Dejte si pozor na dražší reklamu a pohlídejte si rozpočty

V sezóně se více prodává, ale současně je to i nejvíce konkurenční období v roce. Reklama může být i 3x až 4x dražší. Věnujte se proto průzkumu reklamních kanálů a stanovte si náklady na reklamu ještě před sezónou.

V průběhu sezóny je třeba dát obvzlášť pozor, aby reklama na e-shop nepřiváděla spoustu nových zákazníků zrovna v momentě, kdy vám došly zásoby. Takové situace stojí nejen spoustu peněz, ale také dobré jméno internetového obchodu v očích zklamaných zákazníků.

V průběhu sezony hlavní pozornost věnujte návratnosti (ROI) a také poměru nákladů a obratu (PNO). Tyto metriky je, co se nákladů na reklamu týče, nutné sledovat.

IMG_8332.jpg
V sezóně je třeba mít náklady do jednotlivých marketingových kanálu dobře pod kontrolou.

5) Rozšiřte svůj tým

Očekáváte nárůst někde mezi 30 až 60 %? Pak svůj tým adekvátně rozšiřte, byť krátkodobě. Zajistěte příchod nového kolegy nebo brigádníka s předstihem. Zaučená a kvalifikovaná posila vám pak v sezóně ušetří peníze i starosti.

Z nedostatečně zajištěným týmem riskujete řadu nespokojených zákazníků, kteří netrpělivě očekávají svou zpožděnou objednávku.

IMG_8319.jpg
Rozšíření týmu je potřeba řešit s předstihem. V sezoně je trh práce “vybraný”.

Přejeme přesné analýzy, dobré plánování a úspěšný odhad tam, kde analýzy ani plánování nepomůžou. Především jde o spokojené zákazníky a dlouhodobou prosperitu. Nebojte se proto v nouzových situací také mírně přibrzdit rozpočty a aktivity v reklamě, abyste měli čas se skutečně každému zákazníkovi věnovat tak, jak si zaslouží.

Budeme vám posílat akční nabídky a slevové kupóny.

Ušetříte za poštovné

Zboží si můžete osobně vyzvednout na 173 místech po celé republice. Při objednávce do 12:00 ho k vám dopravíme hned následující den.

Poradíme vám

Na vaše dotazy v pracovní době odpovíme do 2 hodin. S obaly pracujeme 10 let a o zkušenosti se s vámi dělíme na blogu.

Garance spokojenosti

Pokud nebudete se zbožím spokojeni, sami si ho vyzvedneme a vrátíme vám plnou cenu.
Copyright © 2018 SECUPACK, s.r.o
Zákaznická linka: +420 530 504 505, info@top-obaly.cz