Prázdný košík

Pět oblastí příprav na internetovou sezónu

Autorem je Dominik dne 2. 10. 2019

Ve všech nákupních centrech brzy uslyšíme jeden vánoční hit za druhým. Blíží se sezóna a to platí i pro svět e-shopů. Rozdíl je jen v tom, že koledy uslyšíte z pohodlí domova.

Sklad kartonových krabic v Top-obaly.cz
Dostatečné skladové zásoby jsou klíčem k úspěšné sezóně.

Abyste letos dostáli svému loňskému předsevzetí: “Příště se na sezónu připravíme dřív”, rozhodli jsme se podat vám pomocnou ruku. A prozradíme vám, jak se připravujeme na vánoční sezónu my. 

Naše zkušenosti jsme okořenili o tipy těch nejzkušenějších ze světa internetového prodeje, jako je například Shopify nebo Shoptet – jedna z největších platforem pro internetové obchody na světě, respektive v Česku.

Poučte se z minulých chyb

Ponořte se do loňských dat nebo recenzí na Heurece a zkuste objevit svá slabá místa. V sezóně se všechno točí kolem rychlosti, proto začněte těmito body:

  • Měli jste dostatek zboží na skladě?
  • Stíhal tým expedovat objednávky včas?
  • Doručovali přepravci zásilky ve smluvené době?

Poté se podívejte na čísla a trendy toho, co se loni nejvíce prodávalo a proč. Budete tak vědět, na které zboží cílit a co hlídat:

  • Jaké zboží? Jaká barva? Jaká velikost? 
  • Jak rostlo množství objednávek a kdy jste měli největší vrchol?
  • Který kanál přiváděl nejvíce zákazníků? Byly to PPC reklamy, newslettery nebo třeba sociální sítě?
  • Neběžela vám některá reklama zbytečně?
     

Zajistěte dostupný a rychlý web za všech okolností

Podle průzkumu více než polovina zákazníků očekává, že se stránka načte do 2 vteřin. Nevyhrajete, když se zaměříte jen na to, aby váš e-shop "nespadl". Musí šlapat jako hodinky.

Připravit se na zvýšenou zátěž stránek můžete se službami LoadFocus nebo Locust, které změří rychlost webu. Jak načítání zpomalují obrázky vám zase okamžitě řekne stránka Website speed test. Zkrátka obrazovku offline světa váš zákazník vidět nechce a už vůbec ne před Vánocemi.

Počítače na recepci Top-obaly.cz
Na nápor zákazníků buďte připraveni už před sezónou.
 

Pojistěte svoji logistiku

Objem přepravovaných balíků je v sezóně až trojnásobný oproti běžným měsícům – větší objemy balíků způsobují přepravcům rok co rok velké problémy. 

Nejvíce stížnosti se v roce 2018 sešlo na Českou poštu, která se potýkala s nedostatkem zaměstnanců. Ani ostatní přepravci nezůstali bez poskvrny. Prodloužila se dodací doba a logicky vzrostl i počet ztracených nebo poškozených balíků.

Proto si zajistěte alespoň dva různé dopravce s na sobě nezávislými depy a vozovými parky. Bude-li problém u dopravce A, můžete přesměrovat zásilky na dopravce B. A to třeba pouze pro jeden konkrétní region.

Nakládání FLO-PAKu na kamion v Top-obaly.cz
V sezóně to s přepravci bude komplikovanější. Buďte na to připraveni.
 

Udělejte si extra zásoby

Je sice hezké, že máte e-shop rychlý jako blesk a expedici zajišťuje spousta nablýskaných dodávek, ale co naplat, když sklad zeje z kraje sezóny prázdnotou a další várka zboží je v nedohlednu. 

Navíc musíte mít na paměti, že i chvilková nedostupnost některého z vašich "bestsellerů" bude v období mezi polovinou listopadu a koncem sezóny automaticky znamenat ztrátu zákazníků. Většina z nich si v tomto období jednoduše nemůže dovolit čekat na naskladnění. To platí i u skalních fanoušků a stálých zákazníků.

Jak se předzásobit?

Zásobování je individuální a velmi náročná disciplína. Pro úspěšné stanovení potřebných zásob je třeba zpracovat následující body:

  1. Statistika prodejů z loňské sezony – Jaký očekáváte % růst v letošní sezóně? Co bylo hned vyprodané?
  2. Trendy letošní sezony – O co je letos ve vašem odvětví velký zájem? O čem se mluví na sociálních sítích a v médiích?

Podle Paretova pravidla (nebo taky pravidla 80/20) nemusíte analyzovat 100 % vašeho sortimentu. Efektivnější je zaměřit se jen na 20 % nejprodávanějších produktů, kde budou mít vaše snahy největší dopad. Na ty se pak můžete zaměřit i v rámci PPC reklamy a vaše reklamní sestavy posílit o klíčová slova těchto produktů.

Ještě než se rozhodnete zaplatit za velké vánoční zásoby, zkuste si promluvit s dodavateli a najít řešení, kdy neponesete celou “cashflow” tíhu sami. Můžete vyzkoušet tyto dva tipy:

  1. zavedení nebo prodloužení platby faktur na splatnost.
  2. odběr zboží formou konsignačního skladu, kdy platíte až za to, co skutečně prodáte.
     

Ujasněte si, jaké výhody budete zákazníkům komunikovat

Řada e-shopů se v průběhu roku snaží uhnat zákazníky na nižší cenu. O Vánocích se pravidla hry mění a zákazníci kladou důraz i na jiné oblasti, ve kterých můžete být lepší než konkurence.

Velkou výhodou, která táhne i během roku, je doprava zdarma. Zákazníky ale můžete na svoji stranu přetáhnout například:

  • prodlouženou lhůtou na vrácení zboží,
  • dárkem k zásilce,
  • zboží zabalíte do dárkového obalu.

Většina e-shopů už v půlce prosince přestává garantovat dodání do Vánoc. V roce 2018 byl mezní datem pro Českou poštu 18. prosinec. Pro PPL už 17. prosinec. Pokud jste si jisti v kramflecích, udělejte výhodu z toho, že zboží dokážete doručit i po tomto datu. Ve výhodě jsou samozřejmě kamenné prodejny nebo firmy s vlastní přepravou.

Zásilka zabalená do WrapPaku jako dárek
 

Rozšiřte tým

Očekáváte nárůst někde mezi 30 až 60 %? Pak svůj tým adekvátně rozšiřte, byť krátkodobě. Příchod nového kolegy nebo brigádníka zajistěte v předstihu. Zaučená a kvalifikovaná posila vám pak v sezóně ušetří peníze i starosti, naprostý zelenáč by vás naopak zdržoval. 

Z nedostatečně zajištěným týmem riskujete řadu nespokojených zákazníků, kteří netrpělivě očekávají svou zpožděnou objednávku.

Lepení krabice pomocí odvíječe lepicí pásky v Top-obaly.cz
Rozšíření týmu je potřeba řešit s předstihem. V sezoně je trh práce “vybraný”.
 

Připravte se dopředu na změnu otevírací doby a jiné formality

Stanovte si dopředu, kdy budete mít zavřeno a jak budete změnu otevírací doby komunikovat zákazníkům. Jde o drobné formality, jenže právě ty mohou zejména menší e-shopy a firmy chvilkově ochromit. My v Top-obaly.cz dopředu:

  • píšeme článek o změně otevírací doby
  • nastavujeme podpisy do e-mailů a automatické odpovědi v nepřítomnosti
  • tiskneme oznámení na dveře naší prodejny
  • nahráváme hlášku na telefonní linku
  • kontrolujeme otevírací dobu nastavenou ve firemním zápisu na Googlu

Vánoční přání na facebookové stránce Top-obaly.cz
 

Dejte si pozor na dražší reklamu a pohlídejte si rozpočty

V sezóně se více prodává, ale současně je to i nejvíce konkurenční období v roce. Reklama může být i 3× až 4× dražší. Věnujte se proto průzkumu reklamních kanálů a stanovte si náklady na reklamu ještě před sezónou.

V průběhu sezóny je třeba obzvlášť hlídat, aby reklama na e-shop nepřiváděla nové zákazníky v momentě, kdy vám došly zásoby. Takové situace stojí nejen spoustu peněz, ale také dobré jméno internetového obchodu v očích zklamaných zákazníků.

V průběhu sezony hlavní pozornost věnujte návratnosti (ROI) a také poměru nákladů a obratu (PNO). Tyto metriky je, co se nákladů na reklamu týče, nutné sledovat.

Odvíjče lepicí pásky s firemní páskou Top-obaly.cz
V sezóně je třeba mít náklady do jednotlivých marketingových kanálu dobře pod kontrolou.
 

Obaly s potiskem řešte v předstihu

Pokud se chcete zákazníkům vrýt do paměti tím, že na lepicí pásky a krabice umístíte své logo, začněte včas. Nejpozději v polovině října, ideálně dříve. O Vánocích se totiž termín výroby obalů na zakázku může protáhnout až o 1 nebo 2 týdny. V praxi tak můžete své vysněné pásky obdržet třeba na začátku prosince, takže s nimi moc parády už udělat nestihnete.

Páska s potiskemChcete o Vánocích balit do vlastního? Pošlete nám ještě dnes poptávku na potištěné krabice nebo lepicí pásky s logem.

Poslat poptávku ➜

To se týká i dárků pro obchodní partnery.

Firmy u nás takové obaly poptávají mnohdy tak pozdě, že je nejde stihnout vyrobit včas. Naštěstí existují pro opozdilce způsoby, jak zabalit firemní dárek na poslední chvíli. I firemní dárky řešené na poslední chvíli můžou vypadat profesionálně, když máte hezké dárkové obaly, do kterých je zabalit.

Vánoční lepicí páska s logem

Kdy to všechno spustit?

Podle analytiků sezóna nabírá na plné síle okolo 17. listopadu, 28 % se ale v průzkumu pro Mall.cz svěřilo, že dárky začíná pořizovat v září. Abyste tyto “early buyers” stihli, doporučuje se rozjet vše pomalu v září až začátkem října. Ženy přitom dárky řeší dříve než muži, kteří nákupy odkládají na poslední chvíli.

Přejeme přesné analýzy, dobré plánování a úspěšný odhad tam, kde analýzy ani plánování nepomůžou. Především jde o spokojené zákazníky a dlouhodobou prosperitu. Nebojte se proto v nouzových situací také mírně přibrzdit rozpočty a aktivity v reklamě, abyste měli čas se skutečně každému zákazníkovi věnovat tak, jak si zaslouží.

Ušetříte za poštovné

Zboží si můžete osobně vyzvednout na 713 místech po celé republice. Při objednávce do 12:00 ho k vám dopravíme hned následující den.

Poradíme vám

Na vaše dotazy v pracovní době odpovíme do 2 hodin. S obaly pracujeme 10 let a o zkušenosti se s vámi dělíme na blogu.

Garance spokojenosti

Pokud nebudete se zbožím spokojeni, sami si ho vyzvedneme a vrátíme vám plnou cenu.
Copyright © 2019 SECUPACK, s.r.o
Zákaznická linka: +420 530 504 505, info@top-obaly.cz