Ve státní svátky 29. 3. a 1. 4. máme ZAVŘENO. Vaše objednávky začneme odesílat v úterý 2. 4. Děkujeme za pochopení.

Rozcestník

Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Balit bez plastu? Jen o tom ekologické balení není

Autorem je Tom dne 14. 4. 2020

„Ekologicky šetrné balení totiž není jen o tom „zabalit to celé do papíru”. Poradíme vám, jaké otázky si zodpovědět, než se pustíte do pořizování ekologických obalových materiálů.

Ekologické balení objednávek

Není všechno eko, co je z papíru

Rozhodnutí, který materiál je ekologický, není jen o tom, zda obsahuje plast. V úvahu je třeba brát i to, jaké zdroje byly na výrobu materiálu využity nebo jak se s obalem naloží, až splní svůj účel. Lze ho snadno recyklovat? Lze ho upcyklovat (využít k novému účelu než k jakému byl materiál původně navržen)? Jasná pravidla, jak postupovat, ale neexistují.

Dobrým příkladem může být srovnání obalu z čistého nerecyklovaného papíru vyhozeného do popelnice a plastového obalu z recyklátu, který ještě najde uplatnění jako výplň do krabice.

Zatímco na výrobu papíru padne krom velkého množství vody (na 1t papíru je to cca 85 000l vody)
i velké množství energie, plastový obal krom energie nutné k recyklaci nevyužil žádné další zdroje. Papírový obal po svém použití zamířil do směsného odpadu, který je nutné opět zpracovat, zatímco plastový obal dál koluje a slouží jako výplň.

Jak vidíte, na použitý materiál je tedy nutné nahlížet nejen z pohledu jeho složení, ale brát v úvahu i to, jak vzniká nebo co se s ním po použití stane.

Kartonová krabice a plastová obálka

Na situaci totiž jednoduše záleží

Jak je vidět, stanovení jasných pravidel, co je ekologičtější, není jednoduché. A často to není ani v obecném měřítku možné. Vždy totiž záleží na mnoha okolnostech. Například:

  1. Je materiál recyklovaný?
  2. Pokud ne, pochází z udržitelných zdrojů (např. lesy s certifikací o udržitelnosti)?
  3. Třídí vaši zákazníci?
  4. A když třídí, třídí správně?
  5. Využívají zákazníci vaše obaly opakovaně (tzv. reusable materiály)?
  6. Nebo upcyklují vaše obaly, pokud je už nelze využít ke stejnému účelu?

Na tyto otázky si zkuste ještě před začátkem příprav k přechodu na eko-balení odpovědět, abyste si udělali jasnější přehled, co vlastně od eko-obalů, které chcete využít, požadovat a v jaké jste situaci.

 

„Desatero“ pro ekologicky správně smýšlející e-shop

Teď, když už máte představu o tom, za jakých okolností se budete do eko-balení pouštět, uděláme vám malou radost. :-) Vodítka, jak vybrat co možná nejekologičtější variantu obalu přece jen existují:

  1. obal musí v první řadě chránit – na to nezapomínejte. Následné vratky a doposílky spojené s reklamacemi zanechávají kvůli nutnosti přepravovat zboží tam a zpět ekologickou stopu v podobě emisí a spotřeby pohonných hmot.

  2. použití plastů nemusí být vždy problém – pokud posíláte zboží, které potřebujete ochránit proti vlhkosti, je na to nejlepší právě plast. Můžete ale využít obalů z recyklovaného plastu a když budete svoje zákazníky informovat, aby se před vytříděním vaše obaly pokusili ještě využít, uděláte pro přírodu více než většina ostatních.

  3. minimalizujte množství výplňového materiálu – pokud není nezbytně nutný. Snížíte tím svoje náklady, ušetříte práci zákazníkům s tříděním a pomůžete i přírodě.

  4. dejte přednost certifikovaným obalům, které mají garantované, že byly získány udržitelným způsobem. V tom vám mohou pomoci například certifikáty jako FSC, PEFC nebo SFI.

  5. vyhněte se obalům, které se špatně třídí – pokud to jde. Typicky jde o obaly složené z různých vrstev a materiálů, které od sebe lze jen stěží oddělit jako bublinkové obálky nebo doypacky. Odpad z těchto obalů pak zřídkakdy končí v některém z barevných kontejnerů.

  6. vyzvěte zákazníky, ať recyklují – pokud využíváte obaly, které lze snadno třídit a recyklovat, vyzvěte zákazníky, ať vám pomohou s recyklací. To poslouží přírodě a pomůže i vaší značce.

  7. vyhýbejte se tzv. oxodegradabilním plastům – ty jsou vyrobené z ropy a na „zelené” si jen hrají. Ve skutečnosti se totiž rozloží na tzv. mikroplasty. Tedy miniaturní částečky plastů, které se dostávají do vodních zdrojů a v konečném důsledku škodí přírodě ještě více než obyčejné plasty.

 

Jak se k tomu postavit? Pár tipů pro inspiraci

A abychom nezůstali jen u otázek a vodítek, máme pro vás i pár velmi konkrétních příkladů, kterými se můžete inspirovat. To, jaké obaly nakonec použijete, bude stejně záležet na vašich okolnostech, možnostech, zákaznících i sortimentu.

Plastové obálky

Jsou situace, kdy se plastové obálky nahrazují velmi těžko – odolnost proti vlhku, nízká cena i váha jsou silné argumenty pro. Ale i „plastovky” mohou být rozumně eko, pokud budou vyrobené alespoň ze 70 % z recyklátu a vaši zákazníci se je po rozbalení pokusí použít znovu a až poté je recyklují. 

Recyklovaná plastová obálka

Výplně do krabic 

S eko alternativami výplní to nebylo nikdy příliš snadné. Flo-pak nebo vzduchové polštářky je sice možné na první dobrou nahradit dřevitou vlnou nebo kartonovou střiží. Obě výplně jsou ale dosti prašné. A to by zákazníkům při rozbalování neudělalo příliš radost. Problém lze ale snadno řešit papírovou výplní, se kterou se pracuje snadno nejen na skladě ale i při rozbalování. Papír je navíc recyklovaný i recyklovatelný a zákazníci ho mohou použít třeba na podpal do krbu nebo opět jako výplň.

Eko výplň Speedman box

Bublinkové obálky

Pokud si nejste jistí, že je opravdu potřebujete, raději se jim vyhněte. Skládají se totiž ze dvou částí (papír a plast) a kvůli tomu se nesnadno třídí. Lidé je navíc třídit vůbec neumí a bublinkové obálky tak často končí v popelnici. Zkuste se zamyslet nad levnějšími plastovými obálkami, nebo dopisními obálkami z papíru. A pokud potřebujete vyšší ochranu, za úvahu mohou stát i pevné kartonové obálky.

Bublinková obálka

Dvě rady na konec

Uvažujte o obalech od A do Z. Důležité je, přemýšlet nad obaly od „začátku až do konce” jejich života. Tedy vzít v úvahu spotřebu zdrojů, samotnou udržitelnost materiálu i to, jak se s obalem naloží po jeho použití.

A vzdělávejte zákazníky. Aby mělo vaše snažení smysl, raďte zákazníkům, jak mají ten který obal vytřídit nebo jak ho – v lepším případě – nevyhodit a ještě využít. Můžete si na tom konec konců vylepšit i obraz svojí značky. :-)