Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 98 % lidí nás doporučuje
Na závěr roku 2021 čeká firmy další rekordní sezona.
Štěstí však bude přát jen připraveným, kteří mají zboží skladem, rychlou expedici a spolehlivou přepravu. Projděte si našich 11 rad, jak logistiku připravit skutečně dobře.
Průměrní prodejci na sezonu navyšují množství zásob tří až čtyřnásobně. Více zboží znamená zpravidla větší tržby, ale taky větší tlak na zvládnutí logistiky.
Abyste nápor ustáli, pusťte se do příprav. Tady je 11 kroků, které na skladě udělat:
Mít dostatek zaměstnanců bude i letos klíčové – nejen kvůli nárůstu objednávek, ale také přetrvávajícím koronavirovým opatřením, která mohou část vašeho týmu uzavřít doma v karanténě.
S rozšiřováním týmu začněte co nejdříve, abyste nováčky stihli zaučit. I za cenu toho, že nebudete mít všechny zaměstnance vždy plně vytížené. Vyplatí se to, protože naprostý zelenáč by vás v sezoně zdržoval.
Spočítejte si, o kolik více zásilek letos očekáváte versus kolik zásilek váš průměrný skladník zabalí.
Například fulfillmentová služba Skladon zvyšuje počet brigádníků z 30 na 80, aby i v největší krizi měla „po kom“ sáhnout.
Výkyvy v počtu objednávek můžete vykrývat i šikovným plánováním směn. Posilněte nejvíce vytížené dny – tradičně pondělky, úterky a speciální akce typu Black Friday (viz přehled v článku Jak připravit online marketing na sezonu 2021).
Rozšíření týmu je potřeba řešit s předstihem. V sezoně bývá trh práce „vybraný“.
Nasmlouvat si více než jednoho přepravce je v roce 2021 nutností.
V sezoně e-shopy odesílají až 3× víc balíků než v běžných měsících. Takový nárůst způsobuje přepravcům rok co rok velké problémy.
Připomeňme si listopad 2020 – balíkoví přepravci vyčerpali kapacity svých dep do té míry, že zastropovali počet přijímaných zásilek.
Nejeden e-shop, který běžně posílal 100 objednávek denně, musel ze dne na den počet omezit na 20 a rychle hledat jiná řešení.
Přestože se z toho řada přepravců poučila, neměli byste všechno sázet na jednu kartu.
Zajistěte si alespoň 2 různé dopravce, kteří mají na sobě nezávislá depa a vozové parky. Bude-li problém u dopravce A, můžete přesměrovat zásilky na dopravce B. A to třeba pouze pro jeden konkrétní region.
V sezoně to s přepravci bude komplikovanější. Buďte na to připraveni.
Pokud k vám řidiči běžně zajíždějí jen 1× denně, může vám extra svoz ulehčit.
Sice vám přibude papírování kolem, ale na expedici se vám uvolní cenný prostor na vychystání dalších balíků.
Pokud jste dost velcí a odesíláte nižší stovky zásilek denně, můžete si u dopravců nasmlouvat i to, aby u vás nechali přistavenou dodávku, kterou můžete během dne plnit.
Tyto služby zpravidla nejsou zpoplatněné. Stačí se ozvat svému obchodnímu zástupci a probrat s ním všechny možnosti, které existují.
Pokud máte na expedici těsno, zkuste si domluvit častější svoz.
Chytře navržený sklad může vašim zaměstnancům ušetřit tisíce kroků a vám tisíce korun.
Sedněte si proto k číslům, projděte osobně sklad, zabalte si pár objednávek… a co vám neřeknou čísla, to vám určitě řeknou vaši zaměstnanci.
Vaším cílem je zefektivnit práci a zkrátit pickovací trasy. Snažte se proto:
A nezapomeňte na dobré značení skladu, aby se vaši nováčci rychle zorientovali.
Sklad, který je navržený chytře s ohledem na obrátkovost produktů ušetří zaměstnancům tisíce kroků a vám urychlí expedici.
Udělejte si ABC analýzu skladových zásob a zbavte se céčkových, tedy málo obrátkových položek.
Nejenže vás jejich skladování stojí peníze, ale ještě vám kvůli nim utíkají prodeje, protože zabírají prostor pro populárnější položky. Časem navíc stárnou, kazí se, ztrácejí na hodnotě.
Pryč s nimi – dejte je do výprodeje nebo je v nejhorším případě odepište.
Zbavit se ležáků je logický první krok, který vám vytvoří prostor na krok následující – udělat si extra zásoby zboží na sezonu.
Tip: Naučte se ležákům předcházet průzkumem a odhadem očekávané poptávky.
Ležáků se zbavujte průběžně, aby vám neblokovaly místo pro více obrátkové položky.
Je sice hezké, že máte na skladě dost lidí a expedici vám zajišťuje spousta nablýskaných dodávek, ale co naplat, když sklad zeje z kraje sezony prázdnotou a další várka zboží je v nedohlednu.
Navíc musíte mít na paměti, že i chvilková nedostupnost některého z vašich „bestsellerů“ bude v období mezi polovinou listopadu a koncem sezony automaticky znamenat ztrátu zákazníků. Většina z nich si v tomto období jednoduše nemůže dovolit čekat na naskladnění. To platí i u skalních fanoušků a stálých zákazníků.
Zásobování je individuální a velmi náročná disciplína. Pro úspěšné stanovení potřebných zásob je třeba zpracovat následující body:
Podle Paretova pravidla (nebo taky pravidla 80/20) nemusíte analyzovat 100 % vašeho sortimentu. Efektivnější je zaměřit se jen na 20 % nejprodávanějších položek, u kterých budou mít vaše snahy největší dopad. Na ty se pak můžete zaměřit i v rámci PPC reklamy a vaše reklamní sestavy posílit o klíčová slova těchto produktů.
Před Vánoci míváme sklad naplněný až po strop.
Najmout lidi a nakoupit zboží do zásoby zní logicky, jenže menší nebo začínající podnikatelé budou muset vyřešit, kde na to vzít.
Ještě než se rozhodnete za velké vánoční zásoby zaplatit, zkuste si promluvit s dodavateli a najít řešení, kdy neponesete celou „cashflow“ tíhu sami. Můžete vyzkoušet tyto dva tipy:
Metod, jak vylepšit cashflow, je více. Obzvlášť před sezonou se můžou hodit následující tipy:
Omezit platby dobírkou je jedna z cest, jak zlepšit svou cash flow a snížit počet nepřevzatých zásilek.
To poslední, co v sezoně chcete, je vyměňovat rozbitý regál nebo čekat, až vám dorazí nová tiskárna štítků.
Měsíc do začátku sezony je ideální čas na servis a kontrolu:
Krom pravidelné revize nakupte vybavení do zásoby, aby každý nováček a pomocná síla měli s čím balit.
Ředitel logistiky Skladonu Max Kovář doporučuje dělat si 20% rezervy – pořiďte zejména odvíječe pásek, odvíječe fólií a čtečky. V záloze se hodí mít i tiskárnu štítků.
Zkrátka to, co by vás opravdu bolelo, kdyby vám to byť jen na pár chvil vypadlo.
Nezapomeňte zkontrolovat vše, co vaši skladníci dennodenně používají.
Trh s obaly je letos hodně vrtkavý. Přestože už teď máme sklad plný až po strop, nemůžeme 100% zajistit, že všechny obaly budou 100% dostupné.
Doporučujeme proto nakupovat obaly vždy v předstihu a do zásoby, ne až když jste skoro na suchu.
Pomoci vám může také nákup stroje na výrobu vzduchových polštářků. Výplň si pak vyrobíte sami až ve chvíli, kdy ji budete potřebovat a jediné, co budete muset kupovat, budou zejména krabice a lepicí pásky. Stroj vám navíc ušetří drahocenné místo.
Už dříve jsme spočítali, že se nákup stroje vyplatí středním a větším firmám. Pokud zatím váháte, ozvěte se nám – rádi vám poradíme.
Vyrábějte si výplň sami, abyste snížili riziko, že nebudete mít do čeho balit.
Pokud se chcete zákazníkům vrýt do paměti tím, že na lepicí pásky a krabice umístíte své logo, začněte včas.
Nejpozději v polovině října, ideálně dříve (viz přehled termínů pro rok 2021, do kdy obaly na zakázku objednat).
Zakázkový výroba se o Vánocích může protáhnout až na 8 týdnů. V praxi tak můžete své vysněné pásky obdržet třeba na začátku prosince, takže s nimi už moc parády udělat nestihnete.
Chcete o Vánocích balit do vlastního? Pošlete nám ještě dnes poptávku na potištěné krabice nebo lepicí pásky s logem.
To se týká i dárků pro obchodní partnery.
Firmy u nás takové obaly poptávají mnohdy tak pozdě, že je nejde stihnout vyrobit včas. Naštěstí existují pro opozdilce způsoby, jak zabalit firemní dárek na poslední chvíli. I firemní dárky řešené na poslední chvíli můžou vypadat profesionálně, když máte hezké dárkové obaly, do kterých je zabalit.
Tematické pásky jsou skvělý marketingový nástroj jen, když je použijete ve správnou dobu na správném místě. S nákupem těch vánočních proto neotálejte a pošlete nám poptávku co nejdříve.
Poslední tip míří za hranice skladu:
Zkrátka dobrá komunikace = půl úspěchu.
Pokud máte sklad připravený a stihli jste připravit na sezonu i online marketing vašeho e-shopu, tak už je to na vás.
Přejeme vám hladký průběh sezony, spousty objednávek a co nejméně zpožděných dodávek.