Rozcestník

Jsme online.Zavolejte: +420 530 504 505
Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Ultimátní průvodce pro e-shopaře: stanovení ceny poštovného a balného

Autorem je Tom dne 10. 6. 2020

Na první pohled dělají tyto náklady jen pár desetikorun, ale čím více balíků, tím více peněz. Jak tedy dostat poštovné a balné pod kontrolu, jak si vyjednat nižší ceny u dopravců a co si pohlídat?

Logistika a doprava pro malé e-shopy

Zdroj: Pexels.com
 

Logistika a expedice balíků je alfou-omegou každého e-shopu. Bez vychytaného balení a expedice nemůže být e-shop úspěšný. Zákazníci chtějí svoje zboží ideálně do druhého dne a to si žádá pořádné zamyšlení, jak by měla expedice fungovat.

Jedno takové tu pro vás máme. Shrneme vám v něm naše zkušenosti:

  1. Jak vybrat dopravce  (kolik dopravců využívat, jak si vyjednat cenu a na co si dát pozor)
  2. Jak balit efektivně (jak si spočítat cenu balení a výplně nebo co si pohlídat)
  3. Jak stanovit cenu poštovného (poradíme, jak spočítat finální cenu dopravného, na co si dát pozor nebo jak cenu dopravy prezentovat)

 

Dopravce? Jen Česká pošta už nestačí

I když mezi podnikateli není Česká pošta příliš oblíbená, je stále často využívaná. Lidé jsou na ni jednoduše zvyklí a proto by měla být i ve vaší nabídce dopravců. 

Jen pošta ale nestačí.

Doporučujeme přidat ještě jednoho soukromého dopravce ideálně s možností dovážky na tzv. výdejny (např. Zásilkovna, DPD Pickup, PPL ParcelShop).

Výdejny jsou vůbec velmi oblíbená možnost dopravy. Jsou levnější a zákazníci si tam vyzvednou balíček bez čekání.

Tři dopravci jsou strop

S výběrem to ale nepřehánějte. Ideální počet jsou tři způsoby dopravy. Například: pošta, komerční dopravce a osobní odběr na prodejně nebo například velmi oblíbená Zásilkovna.

Zákazníky nepřehltíte  mnoha možnostmi, a vy si vyjednáte u dopravců lepší ceny. Menší počet dopravců totiž znamená více balíků na každého z nich a s množstvím balíků roste vaše vyjednávací síla. :)

Průzkum: nejoblíběnější dopravci

Jaké jsou mezi Čechy nejoblíbenější formy vyzvedávání balíků a který dopravce je TOP? Průzkum pro společnost Foxdeli.com z října roku 2019. Zdroj: Foxdeli.com

 

Co ještě si pohlídat?

Podívejte se, jestli má dopravce depo poblíž vás. Můžete pak snadno využít možnosti odvozu balíků vlastními silami a ušetřit na dopravě i desetikoruny.

A nezapomeňte se u dopravců zeptat i na speciální služby. Taková Zásilkovna nabízí např. službu Reklamační asistent, kde reklamujícím zákazníkům snadno připravíte štítek s podáním na kterékoliv výdejně Zásilkovny. Tím usnadníte práci sobě i zákazníkovi.

Navíc ušetříte. Protože dopravu k vám při reklamaci hradíte podle zákona vy. A zákazníci často podávají reklamace rovnou na Českou poštu, kde je jednotlivé dopravné bez vyjednaných cen vysoké. 

Při nejmenším balíku u pošty cca 107 Kč bez DPH, a se slušně sjednanými podmínkami u Zásilkovny se dostanete i na 49 Kč bez DPH.

Depo PPL

Pokud máte depo blízko, můžete ušetřit tím, že zásilky si budete svážet sami. Zdroj: Wikipedie.com 

 

Balné se dnes už nenosí

A to je problém.

Protože každý obal něco stojí. A pokud se rozhodnete balíky dotovat, přijdete i při relativně malém množství balíků za měsíc o tisíce a zákazníci to ani neocení. Balné se z e-shopů totiž úplně vytratilo. Ale někdo ho zaplatit musí. 

E-shopaři to řeší dvěma způsoby:

Ten první se jmenuje efektivní a úsporné balení, při kterém se snaží zabalit s „rozumem” a bez zbytečného plýtvání – minimalizovat cenu. A druhé řešení je, že cenu obalů rozpouští do poštovného nebo cen vašich produktů. 

Už teď ale můžu prozradit, že ideální je kombinace obou variant. Nejdřív ale ta první. O té druhé si povíme za chvíli.

 

Správný obal rovná se půl úspěchu

Představte si, že musíte vybrat obaly a výplňový materiál pro vaše zboží. Co uděláte? Letmo si promyslíte, jak to zboží asi balit a pak půjdete na srovnávač cen pro nejlevnější řešení? 

Chyba.

Správnému výběru obalu by měla předcházet důkladná úvaha. 

Zboží musí být zabalené do kvalitních obalů, aby se při přepravě nepoškodilo a vám se nekupily reklamace. Zároveň je důležité vybrat vhodné obaly, abyste mohli minimalizovat cenu a nepořizovali něco zbytečně.

 Pokuste se tedy si odpovědět alespoň na tyto otázky:

1. Jak velké zboží budu balit? 

Máte různě velké zboží? > Rozdělte ho do skupin a pro každou nakupte odpovídající velikost obalu. Nekupujte univerzální velikost krabic pro všechny. Příliš velké krabice =  hodně výplně = vysoké a zbytečné náklady.

Produkty křehké i odolné

Pro každou skupinu zboží ušijte balení na míru. V tomto případě budeme na oříšky potřebovat kartonovou krabici a lepicí pásku, zatímco na slivovici přepravní obal na lahve.

 

2. Kolik výplně budu potřebovat? A jakou vybrat?

Ne každé zboží potřebuje tu “nej” výplň. I levnější varianty dokáží spolehlivě ochránit a rozdíly jsou obrovské. Vyplnit menší krabici (200x200x150) může stát 2,5 Kč nebo i 17 Kč.

O výplních jsme toho napsali hodně, takže pokud ji chcete vybrat správně, odpovězte si na těchto 6 otázek před nákupem nebo si rovnou srovnejte jejich cenu a vlastnosti ve velkém srovnání 9 výplňových materiálů.

3. Musíte balit do krabice? 

Vážně. Krabice není jediný obal. Na „měkké” zboží jako třeba textil vám bude stačit výrazně levnější plastová obálka. O něco křehčí drobnosti zase zabalíte do levné bublinkové obálky. Ale existují i další „speciality”:

Speciální obaly

A nezapomeňte si pohlídat minimálně tyhle dva skryté náklady:

  • nejlevnější obal NEZNAMENÁ, že ušetříte – nekvalitní krabice se snáz protrhnou, špatná výplň hůře ochrání a lepicí pásky se rozlepí. To povede k reklamacím a ty pro vás znamenají další náklady a práci navíc. A to se nevyplatí.

  • nakupujte od jednoho dodavatele – i když seženete zaručeně ty nejlevnější obaly na trhu od pěti dodavatelů, pěkně se vám ve finále prodraží poštovné. A upřímně, strávíte na tom věčnost. A to jsou zase náklady. ;)

O dalších si pak můžete přečíst v tomto článku: Hlídáte si je? 7 oblastí, které e-shopům zvyšují cenu balení a neví o nich 

 

Suma sumárum. Kolik to tedy má stát?

Tak. Teď už víme, co do ceny poštovného a balného vstupuje. Ale kolik je ochoten zákazník zaplatit?

Studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zmiňuje, že většina zákazníků je za běžný balík ochotna zaplatit do 100 Kč. Ale pozor, jedná se o cenu s DPH. 

Strop pro cenu poštovného (a balného) je pro nás tedy 80 Kč bez DPH. Konkurence ceny dopravy ale často žene ještě níže. Takže není problém se běžně potkat s cenami mezi 62 Kč a 57 Kč bez DPH za doručení na adresu. A při doručení na výdejnu (např. Zásilkovna) se jde ještě níž, např.: 40 Kč bez DPH.

Mantinely, kam až můžete s poštovným jít, tedy máme. Teď jdeme počítat.

Jak na výpočet ceny 

Dejme tomu, že jste si vyjednali 62 Kč bez DPH za dopravu balíku až na adresu zákazníka a 41 Kč za dopravu na výdejní místo. 

Pokud slíbíte dopravcům, že se dostanete alespoň na 200-300 balíků za měsíc (7-10 balíků/den), máte solidní šanci se na tyto ceny dostat. Pokuste se ale slib dodržet. ;) 

A: Teď si spočítejte, kolik vás stojí obaly. Vzorec je triviální. 

cena obalu + cena výplně = cena balného

Krabice a výplň

Např: 4 Kč + 2,5 Kč = 6,5 Kč bez DPH

A jak na cenu výplně? Cenu za vyplnění 1 litru objemu krabice jsme pro vás spočítali ve Velkém srovnání 9 výplňových materiálů

Takže u všech výplní, které na našem e-shopu najdete si snadno zjistíte, kolik vás bude stát vyplnění jedné krabice, ať už má rozměry jakékoliv.

Je výplň drahá? Zkuste jinou.


Reklamace a krabice

B: Nezapomeňte na výdaje spojené s reklamacemi

To je poštovné za reklamace, doposílky chybějícího zboží, poplatky za platby kartou u dopravců nebo i čas zaměstnanců strávený nad řešením reklamací, atp. Tuhle částku zjistíte taky snadno: 

průměrné “reklamační náklady na balík” = (náklady na poštovné z reklamací nebo doposílek + cena práce spojené s reklamacemi) / počet vyexpedovaných balíků za měsíc.

Např.: (500 Kč + 200 Kč) / 200 balíky za měsíc = 3, 5 Kč bez DPH.


C: Jdeme do finále. Sečtěte předchozí dvě částky

Celkové náklady na balné: A: balné + B: průměrný reklamační náklad na jeden balík

Např.: 6, 5 Kč + 3, 5 Kč = 10 Kč 

Balné a všechno okolo vás stojí 10 Kč na jeden balík.

Takže pokud byste zákazníkům naúčtovali jen poštovné za 69 Kč bez DPH, budete na každém balíku 10 Kč prodělávat. To je při 300 balících měsíčně 3 000 Kč.

To sice není likvidační částka, ale při startu podnikání to není ani nic, co byste chtěli jen tak obětovat. Tyhle peníze můžete ušetřit nebo investovat jinam, například do kreditu na Google Ads.

Náklady bychom tedy měli. Ale teď kam s nimi?

 

Kam s náklady?

Odpověď na poslední otázku je celkem jednoduchá.

Cenu obalů a náklady spojené s reklamacemi, atp. – říkejme jim jednoduše balné – můžeme rozpustit do více míst. Záleží na tom, co vám bude vyhovovat a co je spravedlivější:

1. poštovné – některé e-shopy balné jednoduše přičítají k ceně poštovného. To ale vzhledem ke konkurenci, jaká u cen dopravy je, není vhodná taktika. Výše poštovného je jedním z důležitých aspektů, podle kterých se zákazníci rozhodují. A i desetikoruna navíc by je mohla odradit.

2. ceny produktů – jednoduše zvednete o pár procent ceny zboží.  Je to nejjednodušší a nejlepší řešení. Nemusíte zvyšovat cenu dopravy, takže v ní zůstanete konkurenceschopní.

Například, pokud máte měsíční obrat 600 000 Kč, marže 50 % (ať se nám to dobře počítá), tvoří náklady okolo balného (námi spočtené 3 000 Kč) 1 %. O 1 % tedy bude nutné zvýšit ceny zboží.

3. dobírka – a pak jsou tu e-shopy, které zvyšují cenu dobírky. Ale to je snad ještě horší řešení než zvyšování poštovného. 

U dobírek není příliš prostoru pro zvyšování ceny a navíc jimi platí jen cca 30 % zákazníků, takže je to nespravedlivé a špatně se to počítá.

4. náklady dotovat –  nejštědřejší přístup k zákazníkům, který ale doporučujeme volit jen v případě, kdy si jej budete moci dovolit a firma už vám bude solidně vydělávat.

 

Když začínáte, nezdají se náklady na poštovné a balné až tak důležité. S růstem vašeho obratu ale poroste i jejich celková suma.

A tak se může snadno stát, že za pár let podnikání se nebudeme bavit o jednotkách tisíců, ale o jednotkách desetitisíců. A ty se dají investovat určitě lépe než je “spálit” na nákladech. :)