Prázdný košík

TOP 5 oblastí přípravy na internetovou sezonu

Autorem je Petr dne 9. 11. 2017

Ve všech nákupních centrech brzy uslyšíme jeden vánoční hit za druhým. Blíží se sezóna a to platí i pro svět e-shopů. Rozdíl je jen v tom, že koledy uslyšíte z pohodlí domova.

Každoroční posezonní předsevzetí zní stejně “ Na příští sezónu se připravíme dřív”. Jenže pak si stejně uvědomíte, že ani letos to nebylo dostatečně brzo. Rozhodli jsme se proto jít s kůží na trh a prozradit vám naše zkušenosti. Ty jsme obohatili o tipy těch nejzkušenějších ze světa internetového prodeje jako např. Shopify – jedna z největších platforem pro internetové obchody na světě.


1) Zajistěte dostupnost webu za všech okolností

Podle průzkumu více než polovina zákazníků očekává, že se stránka načte do 2 vteřin. Vítězstvím tak rozhodně není fakt, že váš e-shop “nespadne”.

Je důležité, abyste i v sezóně dokázali zajistit komfortní nákup. Připravit se na zvýšenou zátěž stránek můžete se službami LoadFocus nebo Locust. Černou díru offline světa váš zákazník vidět nechce a už vůbec ne pár dní před vánocemi.

IMG_8333.jpg
Buďte na nápor zákazníků připraveni už před sezonou.


2) Pojistěte svoji logistiku

Větší objemy balíků způsobují každý rok přepravcům velké problémy. Depa jsou přetížená a  to pak vede k prodloužení dodací doby. Narůstá navíc počet ztracených anebo poškozených balíků. A to všechno je velký průšvih pro každý e-shop.

Zajistěte si proto alespoň dva různé dopravce s na sobě nezávislými depy a vozovými parky. Bude-li problém u dopravce A, máte možnost přesměrovat zásilky na dopravce B. A to třeba pouze pro jeden konkrétní region, kde se spolehlivost různých přepravců může významně lišit.

iTOP 0022.jpg
V sezóně to s přepravci bude komplikovanější. Buďte na to připravení.


3) Obstarejte extra zásoby

Je sice hezké, že máte e-shop rychlý jako blesk a expedici zajišťuje spousta nablýskaných dodávek, ale co naplat, když máte hned zkraje sezóny sklad prázdný a další várka zboží je v nedohlednu.

Navíc je nutné mít na paměti, že i chvilková nedostupnost některého z vašich “bestsellerů”  bude v období mezi polovinou listopadu a koncem sezóny automaticky znamenat ztrátu zákazníků, protože většina z nich si v tomto období jednoduše nemůže dovolit čekat na naskladnění. To platí i u skalních fanoušků a stálých zákazníků.

 

Zásobování a samotné předzásobení se, je individuální a velmi náročná disciplína. Pro úspěšné stanovení potřebných zásob je třeba zpracovat následující body:

  1. Statistika prodejů z loňské sezony - Co bylo hned vyprodané? Očekávaný % růst na letošní sezónu?
  2. Trendy letošní sezony - o co je letos ve vašem odvětví velký zájem?
  3. O čem se mluví na sociálních sítích a v médiích? 


Podle Paretova pravidla (nebo taky pravidla 80/20) není důležité analyzovat 100% vašeho sortimentu. Efektivnější je zaměřit se na 20% nejprodávanějších produktů, kde budou mít vaše snahy největší dopad. 

IMG_8321.jpg
Dostatečné skladové zásoby jsou klíčem k úspěšné sezóně.


Ještě než se rozhodnete zaplatit za velké vánoční zásoby, zkuste si promluvit s dodavateli a najít řešení, kdy neponesete celou “cashflow” tíhu vy sami.

Dáváme vám tyto tipy:

  1. zavedení nebo prodloužení platby faktur na splatnost.
  2. odběr zboží formou konsignačního skladu, kdy platíte až za to, co skutečně prodáte.


4) Dejte si pozor na dražší reklamu a pohlídejte si rozpočty.

V sezóně se více prodává, ale současně je to i nejvíc konkurenční období v roce. Reklama může být i 3x až 4x dražší. Věnujte se proto průzkumu reklamních kanálů a stanovte si náklady na reklamu už před sezónou.

V průběhu sezóny je třeba dát obvzlášť pozor, aby reklama na e-shop nepřiváděla spoustu nových zákazníků zrovna v momentě, kdy vám došly zásoby. Takové situace stojí nejen spoustu peněz, ale také dobré jméno internetového obchodu v očích zklamaných zákazníků.

V průběhu sezony hlavní pozornost věnujte návratnosti (ROI) a také poměru nákladů a obratu (PNO). Tyto metriky je, co se nákladu na reklamu týče, nutné sledovat.

IMG_8332.jpg
V sezóně je třeba mít náklady do jednotlivých marketingových kanálu dobře pod kontrolou.


5) Rozšiřte svůj tým

Očekáváte nárůst někde mezi 30-60%? Pak svůj tým adekvátně rozšiřte, byť krátkodobě. Zajistěte příchod nového kolegy nebo brigádníka s předstihem. Zaučená a kvalifikovaná posila vám pak v sezóně ušetří peníze i starosti.

Z nedostatečně zajištěným týmem riskujete řadu nespokojených zákazníků netrpělivě očekávající svou zpožděnou objednávku.

IMG_8319.jpg
Rozšíření týmu je potřeba řešit s předstihem. V sezoně je trh práce “vybraný”.


Přejeme přesné analýzy, dobré plánování a úspěšný odhad tam, kde analýzy ani plánování nepomůžou. Především jde o spokojené zákazníky a dlouhodobou prosperitu. Nebojte se proto v nouzových situací také mírně přibrzdit rozpočty a aktivity v reklamě, abyste měli čas se skutečně každému zákazníkovi věnovat tak, jak si to zaslouží.

Budeme vám posílat akční nabídky a slevové kupóny.

Ušetříte za poštovné

Zboží si můžete osobně vyzvednout na 120 místech po celé republice. Při objednávce do 12:00 ho k vám dopravíme hned následující den.

Poradíme vám

Na vaše dotazy v pracovní době odpovíme do 2 hodin. S obaly pracujeme 9 let a o zkušenosti se s vámi dělíme na blogu.

Garance spokojenosti

Pokud nebudete se zbožím spokojeni, sami si ho vyzvedneme a vrátíme vám plnou cenu.
Heureka.cz - ověřené hodnocení obchodu Top-obaly.cz
Copyright © 2017 SECUPACK, s.r.o
Zákaznická linka: +420 530 504 505, info@top-obaly.cz