Ve státní svátek 1. května máme ZAVŘENO. Vaše objednávky začneme odesílat ve čtvrtek 2. května. Děkujeme za pochopení.

Rozcestník

Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Je ekologické balení zároveň i ekonomické?

Autorem je Tom dne 30. 3. 2023

Zatímco někteří podnikatelé se domnívají, že ekologické balení je dražší, studie organizace Sustainable Packaging Coalition ukazuje, že tahle zažitá představa nemusí být vždy pravdivá.

Rozhodli jsme se, že se nákladům souvisejícím s eko-balením „podíváme na zub“ a celé téma prozkoumáme z pohledu malých a středních e-shopů.

Co všechno se v článku dočtete?

  1. Kde je hranice mezi eko a ne-eko balením?
  2. Jsou eko-obaly nákladnější?
  3. Ekologickým balením k vyšší loajalitě zákazníků. Jak?
  4. Je ekologické balení zároveň i ekonomické?

 

Kde je hranice mezi ekologickým a ne-ekologickým balením?

Jednoznačně rozhodnout, jaké balení je “ekologické” a jaké už ne, je často velmi složité, ne-li nemožné.

Do hodnocení totiž vstupuje tolik proměnných, že často ani není v možnostech malých a středních e-shopů, aby se dobrali nějakého rozumného závěru.

Jak jsme už psali v článku Balit bez plastu? Jen o tom ekologické balení není, vždy záleží na tom, jaké zboží posíláte, zda vaši zákazníci recyklují nebo jaké obaly máte k dispozici.

Abychom si tu mohli ukázat nějaké konkrétní příklady, které lze prakticky využít nebo se jimi inspirovat, zvažovali jsme jen ty možnosti, které můžete jako firma snadno ovlivnit. V článku se tak věnujeme výhradně nákladům na obaly.

 

Řečí čísel. Jsou eko-obaly nákladnější?

Do našeho článku jsme si vybrali 3 nejčastější příklady balení, na kterých si ukážeme, jak se mohou náklady lišit v závislosti na použitém materiálu:

  • e-shop s oblečením: balení svetru do obálek
  • e-shop s potravinami: balení skleněné lahve se sirupem
  • e-shop s kancelářskými potřebami: balení psacích potřeb v originálním obalu

Svetr v obálce. Vyhraje plast, nebo papír?

Tady je situace poměrně jednoduchá – stačí srovnat ceny obálek a je jasno.

Balení s papírovou obálkou
Balení textilu je jedním z nejjednodušších a nejlevnějších zároveň.

Obálka z plastu 240x350 mm

2,31 Kč bez DPH

Obálka z papíru, vel. S, 250x350x50mm

8,76 Kč bez DPH

 

Ekologické balení tedy v tomto případě není i ekonomické. Plastová obálka totiž vyjde o 6,45 Kč levněji.

Pokud řešíte dilema, jestli balit do plastu, nebo do papíru z pohledu nákladů, dejte zákazníkům na výběr: plastová obálka zdarma a papírová za příplatek, který se bude rovnat rozdílu mezi oběma variantami. V našem případě 6,50 Kč.

Průzkumy ukazují, že 62 % evropských zákazníků je ochotno si za obal připlatit, pokud bude šetrný k přírodě. 

Balení sirupu ve skleněné lahvi

Trošku složitějším příkladem bude balení křehkého zboží. Hlavní cenovou položkou je tady výplň, bez které se neobejdeme. 

Balení skleněných lahví vyžaduje více výplně.
Balení skleněných produktů vyžaduje více výplně a ta tak tvoří cca polovinu nákladů na celé balení.

Pro srovnání nákladů jsme si vybrali 3VVL papírovou krabici o rozměrech 250x200x100 mm a dvě různé výplně: plastový Flo-pak a papírový FastPaper.

Polystyrenová výplň Flo-pak

Klopová krabice 3VVL, 250x200x100

6,76 Kč bez DPH

Výplň Flo-pak na jednu krabici: 5 l výplně*

6,3 Kč bez DPH (1,26 Kč * 5 litrů výplně)

Celkem za balení

13,06 Kč bez DPH

*Jak jsme spočítali cenu za 1 litr výplně? Vzali jsme 500l balení Flo-paku a přepočetli jej na cenu za 1 litr. Tj. 629 Kč bez DPH/500 litry.

Papírová výplň FastPaper

Klopová krabice 3VVL, 250x200x100

6,76 Kč bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabici: 5 l výplně*

3,45 Kč bez DPH (0,69 Kč * 5 litrů výplně)

Celkem za balení

10,21 Kč bez DPH

*Jak jsme spočítali cenu za 1 litr výplně? Výplň FastPaper Maxi zvládne dle našich zkušeností vyplnit v průměru 1000 litrů objemu (tj. jako 2 velká balení Flo-pak). Tj. 698 Kč bez DPH/1 000 litrů = 0,69 Kč za litr.

Na tomto příkladě je krásně vidět, že papírová výplň znamená cca poloviční úsporu na nákladech za výplň a celkovou úsporu cca 22 % na celém balení. A to už jsou úspory, které při velkých objemech balení v nákladech poznáte.

V tomto případě lze tedy jasně říci, že ekologické balení je i ekonomické.

 

Balení kancelářských potřeb s minimem výplně

A nyní si ukážeme, že ekologické balení nemusí znamenat jen výměnu plastu za papír. 

Pokud neposíláte křehké zboží, může pomoci i minimalismus. Zkusíme modelový příklad, jak se změní náklady, když zmenšíme krabici a ubereme výplně.

Některé balení nevyžaduje žádnou výplň
Někdy pomůže i minimalizace. Díky menší krabici a promyšlenému balení lze ušetřit téměř polovinu nákladů.

Srovnali jsme krabice 2 velikostí (200x100x100 mm a 200x200x100 mm) vyplněné papírovou výplň FastPaper.

Balení se standardním množstvím výplně a větší krabicí

Klopová krabice 3VVL, 200x200x100

5,70 Kč bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabici: 5 l výplně*

2,76 Kč bez DPH (0,69 Kč * 4 litry výplně)

Celkem za balení

8,5 Kč bez DPH

 

 

Balení s minimálním množstvím výplně a menší krabici

Klopová krabice 3VVL, 200x100x100

3,96 Kč bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabici: 1 l výplně*

0,69 Kč bez DPH

Celkem za balení

4,65 Kč bez DPH

 

Ukázalo se, že overpackaging (nadužívání obalů) se nevyplatí. Chytře zvolená menší krabice snížila množství výplně a náklady tak klesly téměř polovinu.

I v tomto případě lze říci, že ekologické balení bude i ekonomické.

Je nám jasné, že tyto tři modely nemohou pokrýt všechny situace, se kterými se při balení setkáváte. Věříme ale, že pro vás budou dobrou inspirací při srovnávání nákladů na obaly.

Ekologickým balením k vyšší loajalitě zákazníků

Ekologické balení má ještě jeden rozměr, který může mít dopad na vaše podnikání a nepřímo ovlivnit vaše finance.

Výzkumy z posledních let ukazují, že zákazníci upřednostňují e-shopy, které se snaží balit ekologicky. A mnozí z nich jsou i ochotni si za eko-balení připlatit.

Podle průzkumu společnosti McKinsey přibližně 56-59 % spotřebitelů v Německu, Itálii, Indii a Spojeném království uvedlo, že jsou ochotni zaplatit za dovážku hotových jídel o něco více, pokud restaurace využijí ekologické obaly.

Jiný průzkum BEUC2 zjistil, že 62 % evropských spotřebitelů by bylo ochotno zaplatit více za výrobky s menším množstvím plastových obalů.

Podtrženo, sečteno, pro zákazníky je ekologický přístup důležitý a ignorovat tento trend se nemusí vyplatit. Naopak, firmy, které mu půjdou naproti, mohou pozitivně posílit svůj brand. 

 

Je tedy ekologické balení zároveň i ekonomické?

To nelze jednoznačně říct. Vždy totiž záleží na tom, jaké produkty balíte a v jakém segmentu podnikání se pohybujete. 

Zatímco plastové obálky pro e-shopy s módou jsou suverénně nejlevnější volbou (stojí jen čtvrtinu oproti papírové variantě), jindy může udržitelný přístup k balení v kombinaci s minimalismem znamenat úsporu až 50 %.

Rozhodně ale nelze říct, že jsou ekologické obaly vždy dražší.

Produkty zmíněné v článku