Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 98 % lidí nás doporučuje
Zatímco někteří podnikatelé se domnívají, že ekologické balení je dražší, studie organizace Sustainable Packaging Coalition ukazuje, že tahle zažitá představa nemusí být vždy pravdivá.
Rozhodli jsme se, že se nákladům souvisejícím s eko-balením „podíváme na zub“ a celé téma prozkoumáme z pohledu malých a středních e-shopů.
Co všechno se v článku dočtete?
Jednoznačně rozhodnout, jaké balení je “ekologické” a jaké už ne, je často velmi složité, ne-li nemožné.
Do hodnocení totiž vstupuje tolik proměnných, že často ani není v možnostech malých a středních e-shopů, aby se dobrali nějakého rozumného závěru.
Jak jsme už psali v článku Balit bez plastu? Jen o tom ekologické balení není, vždy záleží na tom, jaké zboží posíláte, zda vaši zákazníci recyklují nebo jaké obaly máte k dispozici.
Abychom si tu mohli ukázat nějaké konkrétní příklady, které lze prakticky využít nebo se jimi inspirovat, zvažovali jsme jen ty možnosti, které můžete jako firma snadno ovlivnit. V článku se tak věnujeme výhradně nákladům na obaly.
Do našeho článku jsme si vybrali 3 nejčastější příklady balení, na kterých si ukážeme, jak se mohou náklady lišit v závislosti na použitém materiálu:
Tady je situace poměrně jednoduchá – stačí srovnat ceny obálek a je jasno.
Balení textilu je jedním z nejjednodušších a nejlevnějších zároveň.
2,31 Kč bez DPH | |
8,76 Kč bez DPH |
Ekologické balení tedy v tomto případě není i ekonomické. Plastová obálka totiž vyjde o 6,45 Kč levněji.
Pokud řešíte dilema, jestli balit do plastu, nebo do papíru z pohledu nákladů, dejte zákazníkům na výběr: plastová obálka zdarma a papírová za příplatek, který se bude rovnat rozdílu mezi oběma variantami. V našem případě 6,50 Kč.
Průzkumy ukazují, že 62 % evropských zákazníků je ochotno si za obal připlatit, pokud bude šetrný k přírodě.
Trošku složitějším příkladem bude balení křehkého zboží. Hlavní cenovou položkou je tady výplň, bez které se neobejdeme.
Balení skleněných produktů vyžaduje více výplně a ta tak tvoří cca polovinu nákladů na celé balení.
Pro srovnání nákladů jsme si vybrali 3VVL papírovou krabici o rozměrech 250x200x100 mm a dvě různé výplně: plastový Flo-pak a papírový FastPaper.
Polystyrenová výplň Flo-pak
6,76 Kč bez DPH | |
Výplň Flo-pak na jednu krabici: 5 l výplně* |
6,3 Kč bez DPH (1,26 Kč * 5 litrů výplně) |
Celkem za balení |
13,06 Kč bez DPH |
*Jak jsme spočítali cenu za 1 litr výplně? Vzali jsme 500l balení Flo-paku a přepočetli jej na cenu za 1 litr. Tj. 629 Kč bez DPH/500 litry.
Papírová výplň FastPaper
6,76 Kč bez DPH | |
FastPaper výplň na jednu krabici: 5 l výplně* |
3,45 Kč bez DPH (0,69 Kč * 5 litrů výplně) |
Celkem za balení |
10,21 Kč bez DPH |
*Jak jsme spočítali cenu za 1 litr výplně? Výplň FastPaper Maxi zvládne dle našich zkušeností vyplnit v průměru 1000 litrů objemu (tj. jako 2 velká balení Flo-pak). Tj. 698 Kč bez DPH/1 000 litrů = 0,69 Kč za litr.
Na tomto příkladě je krásně vidět, že papírová výplň znamená cca poloviční úsporu na nákladech za výplň a celkovou úsporu cca 22 % na celém balení. A to už jsou úspory, které při velkých objemech balení v nákladech poznáte.
V tomto případě lze tedy jasně říci, že ekologické balení je i ekonomické.
A nyní si ukážeme, že ekologické balení nemusí znamenat jen výměnu plastu za papír.
Pokud neposíláte křehké zboží, může pomoci i minimalismus. Zkusíme modelový příklad, jak se změní náklady, když zmenšíme krabici a ubereme výplně.
Někdy pomůže i minimalizace. Díky menší krabici a promyšlenému balení lze ušetřit téměř polovinu nákladů.
Srovnali jsme krabice 2 velikostí (200x100x100 mm a 200x200x100 mm) vyplněné papírovou výplň FastPaper.
Balení se standardním množstvím výplně a větší krabicí
5,70 Kč bez DPH | |
FastPaper výplň na jednu krabici: 5 l výplně* |
2,76 Kč bez DPH (0,69 Kč * 4 litry výplně) |
Celkem za balení |
8,5 Kč bez DPH
|
Balení s minimálním množstvím výplně a menší krabici
3,96 Kč bez DPH | |
FastPaper výplň na jednu krabici: 1 l výplně* |
0,69 Kč bez DPH |
Celkem za balení |
4,65 Kč bez DPH |
Ukázalo se, že overpackaging (nadužívání obalů) se nevyplatí. Chytře zvolená menší krabice snížila množství výplně a náklady tak klesly téměř polovinu.
I v tomto případě lze říci, že ekologické balení bude i ekonomické.
Je nám jasné, že tyto tři modely nemohou pokrýt všechny situace, se kterými se při balení setkáváte. Věříme ale, že pro vás budou dobrou inspirací při srovnávání nákladů na obaly.
Ekologické balení má ještě jeden rozměr, který může mít dopad na vaše podnikání a nepřímo ovlivnit vaše finance.
Výzkumy z posledních let ukazují, že zákazníci upřednostňují e-shopy, které se snaží balit ekologicky. A mnozí z nich jsou i ochotni si za eko-balení připlatit.
Podle průzkumu společnosti McKinsey přibližně 56-59 % spotřebitelů v Německu, Itálii, Indii a Spojeném království uvedlo, že jsou ochotni zaplatit za dovážku hotových jídel o něco více, pokud restaurace využijí ekologické obaly.
Jiný průzkum BEUC2 zjistil, že 62 % evropských spotřebitelů by bylo ochotno zaplatit více za výrobky s menším množstvím plastových obalů.
Podtrženo, sečteno, pro zákazníky je ekologický přístup důležitý a ignorovat tento trend se nemusí vyplatit. Naopak, firmy, které mu půjdou naproti, mohou pozitivně posílit svůj brand.
To nelze jednoznačně říct. Vždy totiž záleží na tom, jaké produkty balíte a v jakém segmentu podnikání se pohybujete.
Zatímco plastové obálky pro e-shopy s módou jsou suverénně nejlevnější volbou (stojí jen čtvrtinu oproti papírové variantě), jindy může udržitelný přístup k balení v kombinaci s minimalismem znamenat úsporu až 50 %.
Rozhodně ale nelze říct, že jsou ekologické obaly vždy dražší.