Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Balení pokojových rostlin rozhodně není rutina. Nejenom, že jsou kytky křehké, ale taky jsou živé. Aby to tak zůstalo až do chvíle, než se dostanou zákazníkovi do rukou, je třeba věnovat čas a úsilí pečlivému balení.
V rodinném podniku Kvítka v bytě, kde rostliny pěstují a prodávají, to moc dobře vědí.
Veškeré balení probíhá přímo v brněnské prodejně. Na fotce Nikol balí zásilku.
Krok za krokem si ukážeme, jak pokojovky balí a posílají zákazníkům. Procesem balení mě provedla Nikol, jedna ze spolumajitelek Kvítek v bytě.
‚‚ Minimum reklamací máme díky tomu, že nešetříme na výplni a kytky fakt pečlivě balíme,” říká spolumajitelka Kvítek v bytě Nikol. Právě Nikol se věnuje také rozvoji jejich druhého podniku s keramikou – KERA studiu.
Fotila Lucie Fenclová pro magazín Nila. Na fotce Veronika přesazuje květiny.
Voda je pro rostliny základ. Kvítka proto před balením krátce osprchují, aby je před cestou hydratovaly a k zákazníkům dorazily svěží.
I proto ve většině případů doručují do druhého dne. Kytky neposílají před víkendem ani svátky, aby dlouho neležely bez vody na depu.
Na začátku balení všechny kytky sprchují.
Zatímco z rostliny padají kapky vody, Nikol, Veronika nebo Lenka vybírají vhodnou kartonovou krabici, co do velikosti a pevnosti.
V Kvítkách v bytě rády recyklují. Krabice i výplně.
Pro balení vzrostlejších květin je třeba krabice občas trochu upravit. Třeba slepit dvě dohromady.
Aby předešly komplikacím během přepravy, mají pravidlo, že balí a posílají kytky v květináčích maximálně o průměru 17 cm.
Výplně i krabice nakupují nové, ale také recyklují použité od sousedních firem. Sem tam vyloví i něco z papírového kontejneru.
Dno každé krabice vyplní papírovou výplní. Do takového lůžka na závěr zabalenou rostlinu položí. Ale nepředbíhejme.
Každou krabici vyplní dostatečným množství papírové výplně, která slouží jako deformační zóna.
Papír jim dává v balení největší smysl. Jde ruku v ruce s přírodou a udržitelností, se kterou ke své práci přistupují.
Taky proto postupně z procesu balení vyřadily plasty, tedy i bublinkovou fólii, se kterou dříve balily květináče i rostliny.
Přichází na scénu formpack. Bublinkový papír, který se snadno mačká, ohýbá a tvaruje. Splňuje přesně to, co v balení potřebují.
Květináč obalí do několika vrstev formpacku. Dávají si záležet na tom, aby dobře zabalily část, kde je zemina. Během přepravy totiž musí zůstat na svém místě.
Pomocí bublinkového papíru balí květináče tak, aby se nevysypala zemina.
‚‚S bublinkovým papírem to jde skvěle. Dobře se tvaruje a je měkký, takže tu část, kde je zemina, dobře zakryje. Narozdíl od bublinkové fólie z plastu nenabývá tolik na objemu, takže ta kytka je zabalená víc kompaktně,” říká Nikol.
Zbývá zabalit část rostliny, kde jsou listy.
Před balením upraví listy tak, aby směřovaly co nejvíce nahoru a nepolámaly se. Potom rostlinu doslova zarolují do vlnité lepenky.
Vznikne válec, který zalepí papírovou páskou a vloží do připravené krabice.
Do každé objednávky na závěr přidávají vzkaz s poděkováním a povídáním o tom, jak přistupují k pěstování rostlin.
Budují tím vztah se zákazníkem.
Děkovací kartičku s povídáním o jejich filozofii přidávají do každé objednávky.
Teď zbývá zalepit krabici papírovou páskou. Zajímavostí je, že je to jediný obalový materiál, na kterém mají své logo. Vyznávají totiž brandový minimalismus. :-)
‚‚ Myslíme si, že naši zákazníci nejvíc ocení, když jim kytky přijdou v pořádku, a ne to, že je všude naše logo a designově vymazlená zásilka.”
Na úplný závěr na krabici ručně píšou neklopit a křehké.
Kvítka v bytě balí do papírové pásky s vlastním logem šíře 48 mm.
Díky jejich přístupu k balení řeší jen 2-3 reklamace ročně. Jasný důkaz toho, že zodpovědné balení se vyplácí.