Rozcestník

Jsme online.Zavolejte: +420 530 504 505
Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Jak se balí… LEGO kostky v Saviory Bricks

Autorem je Soňa dne 9. 5. 2024

Nemají vlastní e-shop a přesto průběžně rostou. Obchodují na tržištích, jako je Bricklink, Brick Owl nebo eBay. S expedicí objednávek začínali v bytě, postupně se rozrostli do úspěšné firmy, která posílá objednávky do celého světa.

Pojďte s námi na návštěvu do Saviory Bricks, království LEGO kostek. Na otázky odpovídal majitel Michal Saviory Knobloch.

Jak balí v Saviory Bricks
Michal Saviory Knobloch, zakladatel Saviory Bricks. Firmy, která posílá LEGO kostičky z Brna do celého světa.

Do čeho balíte objednávky?

Vystačíme si docela s málem. Používáme čtyři velikosti poštovních krabic, bublinkovou fólii, obálku, kartonové krabice a lepicí pásky.
 

Výplně používáme minimálně

Postupně jsme to balení vychytali a vybrali takové poštovní krabičky a zipové sáčky, že prakticky nemusíme používat výplňový materiál.

Když je nějaká položka dražší, tak ji navíc zabalíme do bublinkové fólie, aby se neponičila... 

balení do poštovní krabičky
Nejčastěji balí do poštovní krabice, většinou bez výplně. Hodnotnější položky navíc balí do bublinkové fólie.

Máme to odstupňovaný. Pár kostiček do 50 g jde do bublinkové obálky. Větší množství pak balíme do poštovních krabic různých velikostí.

A tak dále a vždycky nám to sedí. 

Neproděláváme na tom, že bychom používali zbytečně velkou krabičku na malý objem zboží.

Na ty úplně největší zásilky využíváme kartonovou krabici a tam ten volný prostor vyplňujeme nejčastěji papírovou výplní.

fastpaper jako výplň v kartonové krabici
FastPaper používají jako výplň do větších krabic.
 

Levným způsobem zásilky personalizujeme 

Na víko poštovních krabic dáváme razítko – to jsem se kdysi dočetl ve vašem článku, je to levné řešení potisku krabiček.

Dovnitř balíku přidáváme motivační kartičku. Pro český a slovenský trh ji máme v češtině, do zahraničních objednávek ji dáváme v angličtině.

Uvítací kartička do každé objednávky
Do každé krabice dávají kartičku, která pomáhá budovat vztah se zákazníkem. 

Průměrnou objednávku balíme asi 20 min, to je čas včetně pickování. Nejvíc nám samozřejmě zaberou objednávky, které obsahují desítky různorodých položek, které jsou rozmístěné po celém skladu. Průměrnou dobu balení zase naopak snižují objednávky s jednou figurkou. 

skladování poštovních krabiček
Základem rychlého balení je dobrá příprava. Poštovní krabičky mají předem složené a po ruce, což jim při balení významně šetří čas. 
 

Balíme do použitých obalů

Na skladě máme obrovskou krabici, která kdysi přišla od vás, do ní hážeme různý výplňový materiál, abychom měli kam sáhnout. 

Například polštářky, papírovou výplň, zip sáčky, ale i menší krabičky… Na velký objednávky, což u nás znamená třeba velikost počítače, používáme krabice od jiných dodavatelů.

recyklování použitých výplní
Pečlivě recyklují obalový materiál od jiných dodavatelů, který používají na vlastní balení.

 

Zásoby obalů pečlivě hlídáme

A pak je tu regál s obalovým materiálem od vás. Máme ho každý den na očích. Místa na skladě není nazbyt, takže zásoby doplňujeme průběžně, když zrovna vidíme, že objem některého obalu klesne pod určitou hladinu.

Tím předcházíme tomu, že bychom při náporu objednávek neměli do čeho balit a zároveň nám na skladě obaly nezabírají moc místa.

skladování obalového materiálu
V rámci šetření místa na skladě si nedělají masivní zásoby obalového materiálu. Objednávky dělají spíš menší, ale častěji.

Všechno postupně škálujeme. Teď balíme všechno po své ose ve dvou lidech. Ale věřím, že za rok už to tady budou balit 3, 4 lidi. 

Teď si to vyšlapeme, vyladíme procesy a pak to začneme předávat na někoho dalšího. Stejně to bylo s chystáním objednávek. Nejdřív jsem si ty procesy osahal já sám a teď už to řeší jen brigádníci, protože ten proces máme zajetý.
 

S jakými dopravci zásilky posíláte?

Používáme Zásilkovnu, Nizozemskou poštu, Post Optimal a UPS.

Zásilkovna pokrývá Česko, Slovensko a zbytek Evropy. Má bezkonkurenční ceny, ale delší procesy. Poměr cena výkon je ale skvělá. Po Česku doručujeme do druhého dne, zbytek Evropy trvá 3–5 dní.

Zásilky do světa posíláme přes UPS. Jsou rychlí, doručují v rozmezí 2–3 dnů kamkoliv ukážete na mapě. Tady je výhoda, že v rámci spolupráce máme obaly od nich, takže za obaly vůbec neplatíme.

Zásilky posílané službou PostOptimal
Službu Post Optimal využívají jako zprostředkovatele závozu zásilek do Nizozemí. Ve smluvených dnech a časech si kurýr Post Optimal vyzvedne naplněný přepravní box se zásilkami k expedici.

Funguje to tak, že touto službou se zásilky dostanou do Nizozemí, kde je do zbytku světa posílá Nizozemská pošta. Za mě je tato pošta jedna z nejlepších v Evropě. Doporučené zásilky se sledováním doručuje v rozmezí 10–20 dnů, záleží na destinaci. Obyčejné zásilky trvá doručit 10–45 dní. 

Mezinárodní zásilky jsou nejzajímavější. U nás byl ten proces obrácený oproti většině e-shopů. Začali jsme hned expedovat do celého světa.
 

Jak řešíte skladovou logistiku?

Zařazení jednotlivých položek ve skladu je tak specifické, že když jsme se stěhovali, rovnou jsme převáželi celé regály, aniž bychom je rozebírali. 

A co si budem. Na 36 000 unikátních položek už ve skladu musíte mít pořádný systém. :-)

Prošli jsme obrozením. Na začátku jsme na zipové sáčky psali ručně čárový kód, pak jsme začali kódy tisknout, abychom minimalizovali chyby. A před časem jsme sklad přehodili do systému. Začali jsme používat vlastní software vytvořený na míru

Software vytvořený na míru
Systém vytvořený na míru jim pomohl zefektivnit procesy objednávek.

 

„Nevýhoda našeho segmentu je, že si nemůžeme sklad přizpůsobit často prodávaným položkám. To, že se nějaká kostička často prodává teď, nemusí být pravda za půl roku, protože každý staví něco jiného,“ říká Michal, majitel Saviory Bricks. 

V našem modelu je těžké vytvořit vlastní web, protože bychom museli každou kostičku vyfotit zvlášť a portfolio kostiček je obrovské, proto nedává smysl budovat vlastní řešení. 

Teď to možná bude znít úsměvně, ale jedním ze stěžejních obalů jsou pro nás ve skladu krabice od mozzarelly, které jsme kdysi zdarma získali od jedné restaurace. Dodneška nám skvěle slouží ke skladování jednotlivých dílků.

Krabice od mozzarelly používané na skladování zboží
Původně krabičky od mozzarelly dnes v Saviory Bricks slouží ke skladování jednotlivých dílků.

Postupně jsem to vyladili tak, že v každé krabici jsou vytvořené přepážky z kartonu. Ty černé plastové části jsme svépomocí vytiskli na 3D tiskárně.

kartonová krabice
Svépomocí si vytvořili v krabicích přepážky, aby zboží lépe třídili a pickování zboží ve skladu bylo co nejefektivnější.

Michal se inspiroval na brigádách v Uložence nebo Zásilkovně, kde sledoval označení regálů, proces expedice a jiné drobnosti, které později aplikoval na vlastní podnikání.

Máme posuvné a mobilní balicí stoly, které můžeme přemístit kdekoliv po skladu a pickovat zboží. Ten, kdo zrovna balí, si ho podle potřeby přizpůsobí vlastní výšce.

skladový prostor v Saviory Bricks
Balicí stoly po skladě přemisťují tam, kde zrovna potřebují balit. 

Na toto tlačítko jsem obzvlášť hrdej. Zlepšuje ergonomii při balení. Funguje tak, že ten, kdo balí, vůbec nemusí sahat na tablet, který je až nad úrovní pasu.


Malý ovladač, díky kterému mohou zaměstnanci na skladě ovládat tablet bez zvednutí ruky.
 

Jak se do procesu balení propisuje ekologie?

Cesta ekologie je mi blízká, rezonuje to se vším. 

Recyklujeme obaly a tím snižujeme náklady na obalový materiál. Balíme do použitých krabic, používáme nejrůznější výplňový materiál ze zásilek jiných dodavatelů.

Schováváme si zipové sáčky, které se nám hodí na skladování jednotlivých dílků.

proces balení v Saviory Bricks
ZIP sáčky jedou na plné obrátky. LEGO kostky balí do nových i použitých. 

Používáme na balení papírovou lepicí pásku. Jednu dobu jsem proti papírové pásce brojil a nedávalo mi to smysl. Ale pak jsme nad tím začal přemýšlet tak, že když té pásky u běžné zásilky použijeme opravdu málo, třeba 10, 15 centimetrů, tak jsou ty náklady srovnatelné.

Poštovní krabička přelepená papírovou páskou
Balí pomocí papírové pásky. Páskou stačí zalepit jen hranu krabičky.

Obecně dáváme druhou šanci. Nejen obalům, ale i kostkám. Velká část našich zásob je použité zboží a nevyhazujeme skoro nic. Nakupujeme kostky od lidí a pak jedál prodáváme. 

logo Saviory Bricks
Zpočátku Michal vnímal ekologii jako brzdu firemního růstu, teď udržitelnosti dává velký prostor. 

Třídíme kostky na ty, které prodáme, na druhou jakost, pak na neoriginální kostky, které na tržišti prodat nemůžeme a nakonec na sekci odpad a ten dál recyklujeme.

V minulosti jsme chtěli začít spolupracovat s firmou, která vyrábí plastový nábytek a naše kostičky by dál zpracovávali. Nakonec jsme se ale nedomluvili.
 

V čem vidíte sílu vašeho úspěchu? 

Na začátku jsme drželi náklady na minimu. Prakticky jsme neinvestovali do nákupu nových věcí. Nechali jsme firmu postupně růst, hlídali si cashflow. Budujeme firmu po krůčcích, škálujeme procesy a snažíme se o co největší efektivitu.

Máme skvělé recenze

Reálně máme 12 000 recenzí napříč jednotlivými tržišti a z toho jen 3 negativní. Ty negativní recenze ale byly od zákazníků, kteří se na tržištích neuměli pohybovat nebo si nepohlídali nějaké informace.

S cílem získat dobrou recenzi někdy poslali i jednu jedinou kostičku, protože na tržištích jsou dobré recenze klíč k úspěchu. Takové objednávky jsou silně dotované, ale v čase se to vyplatí. 

pozitivní recenze na tržišti eBay
Dobré recenze jsou na tržištích klíč k úspěchu.

Drtivá většina zákazníků se díky pozitivním recenzím a dobrému nákupnímu zážitku vrací. Máme zákazníky, kteří si k nám chodí každý týden pro objednávku. 

Když se zásilka ztratí, tak to zákazníkům automaticky refundujeme, protože si nemůžeme dovolit mít špatnou recenzi. 

Máme široký sortiment

Jsme jedni z největších prodejců na tržištích. Když chce zákazník všechny kostky koupit na jednom místě, tak jsme v podstatě jediná volba. V tom je taky naše síla.

logo tržiště eBay
Široká nabídka je jeden z důvodů, proč uspěli na tržišti, jako je například eBay.

Jsme ochotni odeslat i takové objednávky, kde je hodně různých kostiček za málo peněz, nechceme se tomu trhu uzavřít. Radši budeme ztrátoví v nějakým segmentu, ale s vědomím, že se nám ten zákazník vrátí a příště udělá velkou objednávku, která pro nás bude rentabilní.
 

Jsme aktivní na sociálních sítích

Vsadili jsme na sociální sítě, které hlavně v Česku pomohly podchytit si trh. Do konce roku 2024 máme cíl, být mezi top 6 prodejci na celém světě.

Sítě nám pomohly nejen s dosahem, ale i s konexemi.

Například jsem se díky nim napojil na společníka programátora, který nám vytvořil software. Díky softwaru jsme dokázali zlepšit procesy, začali jsme být úspěšnější a postupně začali požírat konkurenci.

logo Saviory Bricks

Děláme věci tak, jak se mají v dnešní době dělat. Ostatní prodejci na tržištích jsou konzervativní, bez progresu, nejdou s trendy doby. 

Důkazem toho je, že jeden z největších prodejců v Evropě dělá faktury ručně. To je podle mě cesta do pekel. Dřív nebo později je to dožene. 

 

Produkty zmíněné v článku