Ve státní svátek 1. května máme ZAVŘENO. Vaše objednávky začneme odesílat ve čtvrtek 2. května. Děkujeme za pochopení.

Rozcestník

Prázdný košík
 

Produkty v košíku

Greenwashing v obalech: Jak rozlišit udržitelnost od marketingových triků?

Autorem je Soňa dne 23. 2. 2024

Také při nákupu kosmetiky, potravin nebo výplní do krabic koukáte na nápisy typu "přírodní, eko, udržitelné”? Pravda je taková, že:

  • 53 % ekologických tvrzení je vágních, zavádějících nebo nepodložených. 
  • Pro 40 % neexistují důkazy. 
  • Polovinu všech zelených štítků jen komplikovaně ověříte.

greenwashing v obalech
Greenwashing aneb klamání spotřebitele o ekologické prospěšnosti produktu. 

Taková je statistika greenwashingu. V praxi to znamená, že firmy prezentují své produkty, služby a obaly jako ekologicky přátelské nebo udržitelné, i když ve skutečnosti nejsou. Ne vždy jde o záměr, ale třeba jen o nedostatek informací. 

Firmy tak vylepšují vlastní obraz a vytváří u zákazníků falešný dojem o svém pozitivním vztahu k životnímu prostředí s cílem snáze prodat své výrobky. 

I když EU započala boj proti používání obecného označení výrobků jako je “šetrné k životnímu prostředí”, “přírodní” nebo “eko”, ještě chvíli potrvá, než se to projeví v praxi. 

Článek ukáže, na co si dát pozor.
 

Je to tak zelené, jak to vypadá?

Někdy bije greenwashing do očí, jindy ho poznáte stěží – převažují vágní tvrzení, skrytý kompromis, pochybné obrázky, nevinné lži a chybějící důkazy. Tady jsou 4 příklady.

  • Falešné tvrzení o recyklovatelnosti. Obal se tváří jako 100% recyklovatelný, ale ve skutečnosti obsahuje materiály, které recyklovat nejdou.
  • Na obalu je záměrně zobrazená idylická krajina nebo přírodní motivy, které nesouvisí s produktem, aby vytvořily dojem, že je produkt ekologický.
  • Informace o udržitelnosti jsou na obalech vytištěny malým písmem, takže skoro nejdou přečíst, což záměrně znemožňuje dohledat více informací.
  • Některé firmy svými dobročinnými aktivitami zaměřenými na ochranu životního prostředí odpoutávají pozornost od faktu, že jejich produkty mu výrazně škodí.

krabice s FSC certifikátem
Takhle má vypadat správný certifikát. Je zaštítěný uznávanou organizací a nechybí ani registrační číslo, podle kterého můžete ověřit pravost. 

Jak se vyhnout greenwashingu?

Čtěte štítky a informace na obalech a ověřujte si certifikáty

Dobře se zorientovat v pojmech vám pomůže náš průvodce ekologickými certifikáty v obalech od A do Z. Nebo se můžete řídit těmito radami:

  • Buďte obezřetní, pokud certifikát uvedený výrobcem na obalu nemá číslo. Každý platný certifikát ho mít musí. 
  • Dejte si pozor na obaly z příliš silného materiálu, které se honosí snadnou kompostovatelností. 
  • Zhodnoťte produkt jako celek. I když je obal recyklovatelný, samotný produkt může být nešetrný k životnímu prostředí kvůli energeticky náročné výrobě nebo přepravě.
  • Sledujte recenze ostatních zákazníků. 
  • Nebojte se oslovit odborníky. Skvělou práci a osvětu odvádí například Institut cirkulární ekonomiky.

ekologické certifikáty
Certifikáty, které nemají číslo považujte za nedůvěryhodné.
 

Obaly, u kterých zpozorněte

Zajímavým příkladem jsou papírové kelímky na kávu, které se často tváří, že jsou recyklovatelné. Hodně z nich je ale z vnitřní strany potažená tenkou vrstvou plastu, která by musela být před recyklací oddělena. To se ale neděje. 

Šetrnější alternativou jsou kompostovatelné kelímky na kávu, které jsou zevnitř potažené bioplastem. V průmyslové kompostárně se kompletně rozloží.

kompostovatelný kelímek vyrobený z rostlinných surovin
Kompostovatelné nádobí vyhazujte do hnědých kontejnerů na bioodpad. V domácím se nerozloží.

Kompostovatelné produkty jsou obecně celkem kontroverzní. O tak zvané lakování nazeleno jde, pokud jsou produkty kompostovatelné pouze průmyslově a ne v domácích podmínkách. 

Nebo pokud spotřebitel nedostane informace, jaké kroky má podniknout, aby rozložitelnosti pomohl. Přitom stačí jen informace o tom, že patří do hnědých kontejnerů na bioodpad. 

S cílem redukovat množství obalů, některé restaurace a kavárny balí do vratných a znovu použitelných obalů. 

Papírové tašky. Jsou sice vyrobené z obnovitelných zdrojů a redukují plast, ale jejich výroba je energeticky náročná. Proto se vyplatí je použít víckrát. :-)
V tomto kontextu tak lépe vycházejí plastové tašky, kde jsou celkové emise skleníkových plynů nižší a při výrobě se na bělení nepoužívá chlór.

Dalším nešvarem je bambusové nádobí. Řada těchto výrobků je pouze směs plastů, bambusu a pryskyřic. 

kompostovatelná obálka
Dobrý příklad za všechny. Kompostovatelné obálky, které můžete kompostovat v domácím kompostéru. 

 

Hodně produktů a služeb se dnes lakuje na zeleno. A je jasné, že greenwashing ovlivňuje nákupní chování. 

Pečlivé čtení etiket, ověřování certifikátů, sledování recenzí a konzultace s odborníky jsou cennými nástroji, které pomáhají vyhnout se pastem greenwashingu. Tak si dejme tu práci! :-)