Ve státní svátky 29. 3. a 1. 4. máme ZAVŘENO. Vaše objednávky začneme odesílat v úterý 2. 4. Děkujeme za pochopení.

Rozcestník

Prázdný košík
 

Produkty v košíku

6 otázek, které zvážit před nákupem výplňového materiálu

Autorem je Míša dne 4. 3. 2020

Výplňový materiál je taková „peřina“, která se vkládá do krabic, aby ochránila zboží během přepravy. Jak vybrat nejlepší výplň pro vaše podnikání, když je v nich takový rozdíl?

Krabice naplněné výplňovým materiálem

Spočítali jsme, že náklady na vyplnění jedné krabice se pohybují od 0 po 17,4 korun. Není proto divu, že se hodně podnikatelů rozhoduje podle ceny. Je to první místo, kde se dá snadno ušetřit. 

Nenechte se ale zmást. 

Existuje dalších 6 otázek, které doporučujeme před nákupem promyslet. Jen tak se vyhnete nepříjemným přešlapům a zvýšíte šanci, že správnou výplň trefíte napoprvé:

  1. Potřebuju vůbec výplňový materiál?
  2. Dokáže moje zboží dostatečně ochránit?
  3. Mám ho kde skladovat?
  4. Jak se s ním bude balit?
  5. Co na něho řekne zákazník?
  6. Bude zákazník vědět, kam ho vyhodit?
     

1. Potřebuju vůbec výplňový materiál?

Pokud posíláte například oblečení, jste tady zbytečně a výplně se vás netýkají. Přečtěte si raději jak zabalit oblečení spolehlivě + levně. :-)

Vy ostatní, co máte křehké nebo těžké zboží, výplňový materiál potřebujete. V zásilkách totiž plní dvě zásadní funkce:

  • Ochrana – zabraňuje, aby se zboží rozbilo
  • Výplň – plní prostor, aby se zboží neotloukalo o stěny krabice

Některé výplně ještě plní dekorační funkci a mají své místo hlavně v dárkovém nebo luxusním balení.

2. Dokáže moje zboží dostatečně ochránit?

Když je na prvním místě ochrana zboží, doporučujeme nehledět jen na cenu, ale vybírat podle schopnosti ochránit zboží. Čím dražší zboží posíláte, tím důrazněji vám toto doporučujeme.

Na křehké věci je osvědčená bublinková fólie, případně flo-pak. Produkt obalí těsně ze všech stran a skvěle ztlumí nárazy. 

Daní za spolehlivou ochranu je, že zabírají hodně místa na skladě a nejsou zrovna šetrné k přírodě. Pokud ale posíláte křehké zboží, jinou cestu s dobrým poměrem cena/výkon nemáte.

Pěnová výplň Instapak uvnitř krabice
Na trhu můžete zakoupit i pěnovou výplň Instapak. Je spolehlivá, ale po použití skončí ve spalovně, protože ji v Česku neumíme recyklovat.

3. Mám ho kde skladovat?

Nejspíš sami tušíte, že pokud podnikáte z domu, 500 litrový pytel flo-paku může být problém. Zabírá zkrátka moc místa. 

Do úvah proto nezapomeňte vzít skladovou logistiku:

  • Kolik místa výplň zabere?
  • Jak často ji budu muset objednávat? Kolik zaplatím na dopravě?
  • Budu na ni mít dost místa i během sezóny?

Pokud máte omezený prostor, jsou vhodnější papírové výplně. Vyplní tolik zásilek jako 2-3 pytle flo-paku a přitom je můžete strčit třeba pod stůl.

Tři pytle flo-paku a jedna krabice papírové výplně
Porovnání skladovacího místa, který potřebují 3 pytle flo-paku a 1 role papírové výplně se stejným plnicím objemem.

Pokud si objemný výplňový materiál nemůžete dovolit nakoupit do zásoby, budete ho muset často dokupovat. A to se může prodražit víc než byste čekali… V poslední době někteří prodejci zavádějí dodatečné poplatky za nadrozměrné zboží, do kteréh počítají flo-paky nebo role bublinkové fólie.

4. Jak se s ním bude balit?

S některou výplní je radost balit, s jinou ne… my jsme si oblíbili papírovou výplň FastPaper (ano, zase ten papír :-) ), protože je malý, nepřekáží a rukou si z něj utrhnete tolik, kolik potřebujete. 

Naopak balit s bublinkovou fólií nebo s flo-pakem bez podavače je za trest. Obzvlášť flo-pak se moc rád rozsypává. 

Kočka obalená ve flo-paku vlivem statické elektřiny

Ve většině případů vám práci s objemnou výplní usnadní dobře navržená balicí stanice a základní odvíječe/podavače. 

Skvělými pomocníky jsou také stroje na výrobu výplně, jako je například stroj na nafukování vzduchových polštářků. Ale ruku na srdce – balíte 200 zásilek denně, abyste si ho mohli dovolit? Menší firmy na to zkrátka nemají. 

Kromě pohodlnosti je dobré myslet i na rychlost balení. Má přímý vliv na to, kolik zaměstnanců potřebujete a může být kritická hlavně během sezóny.

5. Co na něho řekne zákazník?

Vžijte se do kůže svého zákazníka a zkuste si představit, jakou vizitku si vaše firma odnese,

  • když v zásilce najde zmačkané noviny? 
  • Co řekne na dekorativní WrapPak
  • A co když se na něj z krabice vysype flo-pak?

Pusťte si video a hned budete mít jasno. :-)

Předimenzované krabice, které jsou vyplněné zbytečně velkým množstvím výplně působí plýtvavě. To není dobrá vizitka a data firmy Dotcom distribution to dokazují – 8 z 10 zákazníků takový balíček naštve.

6. Bude zákazník vědět, kam ho vyhodit?

Poslední otázkou je, co váš zákazník s obalem po rozbalení udělá. Bude ho moct využít dál? Nebo to bude hromada odpadu, který ani neví, kam vyhodit?

Hromada odpadního materiály ze zásilky

Hezkým příkladem je balicí papír – všichni vědí, že se třídí do modrého kontejneru, navíc je kompostovatelný a snadno recyklovatelný. Taková pěnová výplň Instapak je úplně jiná pohádka – nedá se recyklovat a nikdo neví, co s ním dělat.

Podobný problém pro recyklaci představují flo-paky nebo bublinkové fólie. Dají se sice recyklovat, ale téměř nikdo to v praxi nedělá, protože se to nevyplatí.

Usnadněte zákazníkům rozhodování. Použijte výplňový materiál, který znají, nebo jim alespoň poraďte, kam ho vyhodit.

Závěr: Řešte víc než pořizovací cenu

Ukázali jsme si, že vybrat správnou výplň do krabic vyžaduje trochu víc přemýšlení, než by se mohlo na první pohled zdát.

Zvolená výplň do krabic má dopad na to, jestli zboží přežije přepravu a co si o vás budou myslet zákazníci. Promyslet si musíte i její dopad na životní prostředí, skladovou logistiku a samozřejmě peněženku.

Když už víte, jak o výplňových materiálech přemýšlet, přečtěte si naše velké srovnání výplňových materiálů z hlediska ceny, ekologie nebo logistiky.

Tabulka: Srovnání 10 výplňových materiálů

Porovnejte si všechny varianty v tabulce zde →

 

Produkty zmíněné v článku